چهار کارخانه بزرگ تولیدی در کندهار از فعالیت باز مانده‌اند

© AFP 2023 / Jangir چهار کارخانه بزرگ تولیدی در کندهار از فعالیت باز مانده‌اند
چهار کارخانه بزرگ تولیدی در کندهار از فعالیت باز مانده‌اند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.06.2021
عضو شوید
در فصل تابستان، صنعت‌کاران و باشنده‌گان ولایت کندهار بیش‌ از هر وقت دیگر به برق ضرورت دارند، اما به دلیل نبود برق، برخی از کارخانه‌ها با خطر بسته‌ شدن مواجه‌اند و برخی دیگر بسته شده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه 8صحب، حاجی اکبر، رئیس اتحادیه صنعت‌کاران، می‌گوید که به دلیل نبود برق چهار کارخانه بزرگ فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند.

او افزود: «‌ما چندین‌بار با رئیس برشنا در این ولایت دیدار کردیم و این خبر را حتا به رئیس‌جمهور رساندیم، اما آنان در این مورد خاموشی اختیار کرد‌ند».

از سوی دیگر، مسوولان برق این ولایت می‌گویند که ناامنی‌های اخیر به مدیریت و وجود دایمی برق در کندهار تأثیرات بدی بر‌جای گذاشته است.

پایتخت افغانستان بازهم به تاریکی فرو رفت - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.06.2021
پایتخت افغانستان بازهم به تاریکی فرو رفت

احسان‌الله امین، مسوول مطبوعاتی ریاست برشنا در کندهار، تصریح می‌کند که یگانه علت نبود برق، جنگ است.

او گفت: «تمام لین‌های برق که از راه کجکی هلمند به کندهار آمده است، به سبب درگیری‌ها آسیب دیده است و ما نمی‌توانیم به تمام شهر کندهار برق بدهیم».

در همین حال باشنده‌گان این ولایت می‌گویند اگر در شرایطی که مردم با مشکلات اقتصادی دست به گریبان هستند، برق تامین نشود، ممکن بحران اقتصادی در این ولایت به میان آید.

در کنار چالش اقتصادی، ولایت کندهار از جمله ولایات گرم‌سیر است و در فصل گرما نیازمندی مردم به برق بیش از پیش می‌شود.

شهروندان ولایت کندهار از سال‌ها بدین سو با کمبود برق روبه‌رو هستند. ناامنی، گاه نبود آب و زمانی هم خرابی لین‌های برق، بهانه‌ای برای نبود برق در این ولایت عنوان شده‌، ولی تا هنوز برای حل این مشکل از طرف اداره محلی و حکومت مرکزی کاری صورت نگرفته است.

افغانستان از اوزبیکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ایران برق وارد می‌کند. برق اوزبیکستان و تاجیکستان از مسیر ولایت‌های شمالی به پایتخت و بخش‌های دیگر کشور می‌رسد. شرکت برشنا می‌گوید که اکنون این شرکت حدود 80 درصد متکی به برق وارداتی از کشورهای همسایه است.

77 درصد برق افغانستان از کشورهای اوزبیکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ایران وارد می‌شود.

میزان برق تولید شده در داخل کشور تنها حدود 19 درصد از نیازمندی این کشور را تامین می‌کند.

بی‌برقی یا کمبود برق تنها مشکل ولایت کندهار نیست، در حال حاضر بیش‌تر ولایت‌ها و حتا مرکز کشور با مشکل کمبود برق مواجه است.

افغانستان به دلیل انهدام پایه‌های برق در ولایت‌های شمالی کشور، در چند ماه اخیر با قطع مقطعی برق مواجه شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала