کمیسیون حقوق بشر افغانستان: هیات حقیقت‌یاب بین‌المللی جنایات بشری را بررسی کند

© Photo / AIHRCکمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.06.2021
عضو شوید
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفته است که یک هیأت حقیقت‌یاب بین‌المللی از سوی سازمان ملل متحد تعیین و جنایات علیه غیرنظامیان از جمله قتل‌های هدفمند، حملات بر اقلیت‌های قومی و مذهبی و نهادهای آموزشی را تحقیق کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از اطلاعات روز، کمیسیون حقوق بشر این خواست را امروز (یک‌شنبه، 6 سرطان) به مناسبت اولین سالگرد کشته‌شدن فاطمه خلیل و احمدجاوید فولاد، دو کارمند این کمیسیون مطرح کرده و گفته است که حکومت باید از این خواست حمایت و در زمینۀ تشکیل این هیأت و تحقیق آن همکاری کند.

اعلامیه ای کمیسیون حقوق بشر دربارهٔ به خشونت کشیده شدن گردهم‌آیی در شهر فیض‌آباد ولایت بدخشان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.06.2021
اعلامیه ای کمیسیون حقوق بشر دربارهٔ به خشونت کشیده شدن گردهم‌آیی در شهر فیض‌آباد ولایت بدخشان

 فاطمه خلیل و احمد جاوید فولاد در هفتم سرطان سال گذشته در نتیجۀ انفجار یک حلقه ماین مقناطیسی در منطقه «چهارراهی بت‌خاک» حوزۀ دوازدهم امنیتی شهر کابل کشته شدند.

با این حال، کمیسیون حقوق بشر گفته است که تا کنون از سوی نهادهای مسئول به درخواست این کمیسیون برای تحقیق دربارۀ قتل دو کارمند، شناسایی و پیگرد متهمان و تأمین عدالت، پاسخ قناعت‌بخشی داده نشده است.

در اعلامیه‌ی کمیسیون حقوق بشر نسبت به رسیدگی نشدن به دادخواست‌های دیگر این کمیسیون درباره‌ی قتل‌های هدفمند فعالان رسانه‌ای، مدنی و مدافعان حقوق بشر از سوی نهادهای مسوول، ابراز تأسف شده است.

این کمیسیون تأکید کرده است: «حکومت باید پاسخگو باشد و با رویۀ معافیت از مجازات مبارزه نتیجه‌بخش کند تا از حقوق بشری و شهروندی همه حفاظت همه‌جانبه شود».

در طول یک سال گذشته ده‌ها نفر از فعالان جامعه مدنی، رسانه‌ای و مدافعان حقوق بشری در پی حملات هدفمند در بخش‌هایی از کشور، از جمله شهر کابل کشته شدند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала