برگشت 47 سرباز افغان از ازبکستان به وطن

© Sputnik / JAKبرگشت 47 سرباز افغان از ازبکستان به وطن
برگشت 47 سرباز افغان از ازبکستان به وطن  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.06.2021
عضو شوید
تاشکند تقریباً 50 نظامی و شبه نظامی افغان را که از سرحد عبور کرده بودند، به وطن خود بازگشتند.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه ازبکستان روز دوشنبه گفت که 47 سرباز سرحدی افغانی را که قبلاً از سرحدات ازبکستان و افغانستان عبور کرده بودند، به وطن خود بازگشتند.

پیش از این، شیرزود اسدوف  سخنگوی رئیس جمهور ازبکستان ، به خبرنگاران گفت که شهروندان افغانستان - نظامیان و غیرنظامیان - در روزهای اخیر چندین بار برای نفوذ به خاک ازبکستان تلاش کرده بودند، همه آنها به وطن برگشتند.

هشدار قریشی درمورد یک جنگ داخلی در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.06.2021
هشدار قریشی درمورد یک جنگ داخلی در افغانستان

کانال تلگرامی وزارت امور خارجه  ازبکستان گفت: "در 27 جون، یک گروپ 44 نفره قوای سرحدی و شبه نظامی افغانستان سرحد ازبکستان را در منطقه شهرستان شورتپا نقض کردند." به گفته این وزارت، در تاریخ 26 جون، در این بخش از مرز، سه نماینده از نیروهای امنیتی افغانستان وارد خاک ازبکستان شدند.

وزارت داخله ازبکستان گفته است، همه شهروندان افغانستان به وطن خود بازگردانده شده اند. در این پیام آمده است: "چنین تلاش ها برای ورود غیرقانونی به خاک ازبکستان کاملاً سرکوب خواهد شد".

وزارت امور خارجه افزود: "دولت ازبکستان قاطعانه تعهد خود را در جهت حفظ روابط دوستانه و سنتی با افغانستان، حفظ بی طرفی و عدم مداخله در امور داخلی کشور همسایه اعلام می کند."

هفته گذشته، وزارت خارجه ازبکستان گفت که تاشکند 53 سرباز سرحدی و شبه نظامی افغان را که در 23 جون از مرز ازبکستان و افغانستان عبور کردند، به وطن خود بازگشتند. این وزارت خاطرنشان كرد كه ازبکستان از شدت و رشد خشونت در كشور همسایه نگران است و تشدید تنش در برابر موج جدید مرض همه گیر ویروس كرونا زندگی مردم افغانستان را بیش از پیش دشوار می كند.

قابل ذکر است که به تاریخ 22 جون، یک گروپ مسلح از مبارزان جنبش رادیکال طالبان به کمیساریای سرحدی شیرخان بندر در ولایت قندوز افغانستان، در مرز با تاجیکستان حمله کردند. 134 نیروی دولت افغانستان نتوانستند در برابر شبه نظامیان مقاومت کنند و مجبور شدند از طریق منطقه امنیتی سوم و چهارم پوسته های سرحدی فرار کنند، از مرزهای کشور عبور کنند و به تاجیکستان پناه ببرند. به دلایل انسانی، نیروهای سرحدی تاجیکستان مجبور شدند که گروپ از سربازان افغان را رها کنند، در این میان یک کشته و چهار زخمی وجود داشت. براساس کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان، تعداد عموم سربازان افغان زخمی، کشته یا اسیر شده توسط طالبان در کمیساریای سرحدی شیرخان بندر به 100 نفر می رسد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала