آمریکا طالبان را تمویل مالی و نظامی می‌کند؟

© Sputnikاعضای رهبری طالبان
اعضای رهبری طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.06.2021
عضو شوید
با افزایش روز افزون حملات طالبان بر ولسوالی‌های کشور و تصرف پی‌هم ولسوالی‌ها، این پیشروی‌ها نگرانی‌هایی را در پی داشته است. از جمله حامد کرزی، اعلام کرد که ۱۰ سال پیش از آمریکا در مورد اسلحه طالبان سوال کرد که طالبان اسلحه از کجا می گیرند و طالبان به تهدیدی برای منافع تبدیل می شوند.

این گفته‌ها در حالی ابراز می‌شود که پاکستان کشوری در همسایه‌گی افغانستان همواره متهم به حمایت از گروهای افراطی بوده است.
اما کارشناسان سیاسی به این باوراند که پاکستان به تنهایی نمی‌تواند حامی طالبان و دیگر گروهای افراطی در افغانستان باشد.
احمد سعیدی، کارشناس سیاسی در گفتگو با اسپوتنیک افغانستان می‌گوید:«با ایجاد طالبان سه گروه فعال بودند. طراح ایجاد طالبان از روزهای اول آمریکا بود، امکانات مالی را سعودی برای طالبان فراهم کرد و مدیر اجراییه برنامه‌ها پاکستان بود».
بنابر گزارش‌هایی که در چند ماه‌ اخیر از سوی نهادهای مختلف نشر شده است نشان می‌دهد مهمات که طالبان در مقابل نیروهای امنیتی استفاده می‌کنند مهماتی نیست که پاکستان آنرا داشته باشد.
آقای سعیدی، در ادامه تأکید می‌کند که:«سلاح و مهمات که در نزد طالبان است مهماتی نیست که پاکستان آنرا داشته باشد. طالبان علاوه بر تمویل و تجهیز شدن از سوی آمریکا، پاکستان نیز در تمویل طالبان نقش دارد؛ اما پاکستان آنقدر امکانات مالی ندارد که همه‌ی کار را ببرد. طالبان از راه باج‌گیری، مواد مخدر نیز امکانات مالی دارند. در رشد و تقویه گروه تروریستی بشمول طالبان در دوره مجاهدین آمریکا نقش دارد و در گذشته نیز نقش داشته است».
این در حالی است که ایران همسایه غربی افغانستان نیز متهم به تمویل نظامی طالبان شده است.
آمریکا کشوری که برای ازبین بردن هراس افگنی به افغانستان آمد به گفته‌ای کارشناسان در تمویل این گروه‌ها نقش دارند.
احمد سعیدی می‌گوید:«اگر فرض کنیم که دولت افغانستان مقابل طالبان ایستادگی کرد و این گروه را ازبین برد آمریکا فورا چهره طالب را تغییر می‌دهد و در عوض گروه داعش خواهد آمد. نظر به اظهاراتی که چند روز قبل وزیر دفاع آمریکا داشت؛ افزود که، تا دو سال بعد داعش تقویه می‌شود و خطری برای آمریکا خواهد بود اگر این‌ها در حمایت از گروه‌های افراطی دست نداشته باشند از کجا می‌دانند که داعش تقویه خواهد شد؟»
 ین اظهارات آقای کرزی، در حالی ابراز می‌شود که دو دوره رئیس جمهوری افغانستان بوده است. او در دوران ریاست جمهوری‌اش تلاش زیادی کرد تا با طالبان آشتی کند، ولی این تلاش‌ها به جایی نرسید. آقای کرزی بیشترین تجربه را برای اداره افغانستان دارد اما رابطه او در دوران ریاست جمهوری ‌اش با آمریکا تیره شد. همان زمان جو بایدن رئیس جمهوری فعلی آمریکا که معاون باراک اوباما بود، به کابل سفر کرد. به گفته شاهدان جلسه، جو بایدن در هنگام صرف غذا، بعد از مشاجره‌ای با آقای کرزی، عصبانی شد، و با زدن دستمال سفره بر روی میز غذاخوری، اتاق را ترک ‌کرد.
شماری از کاربران رسانه‌های اجتماعی آقای کرزی را متهم به زمینه‌سازی شکل گیری طالبان و قوت گرفتن آنها در افغانستان کردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала