آیا طالبان می توانند مأموریت ترکیه در فرودگاه کابل را به تهدید مواجه کنند؟

© Photo / US Army / Staff Sgt. Todd PouliotAn Afghan Mi-17 helicopter takes off for an air-assault training flight from Kabul International Airport, Afghanistan
An Afghan Mi-17 helicopter takes off for an air-assault training flight from Kabul International Airport, Afghanistan - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.06.2021
عضو شوید
طی سالهای حضور ارتش ترکیه در افغانستان، بسیاری از سربازان این کشور توسط مربیان نیروهای مسلح ترکیه آموزش دیده اند.

به گزارش اسپوتنیک، ترکیه و ایالات متحده همچنان در مورد موضوع جدیدی در دستور کار روابط دوجانبه بحث را در مورد ابتکار عمل آنکارا (انقره)، برای تأمین امنیت فرودگاه بین المللی کابل پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان ادامه میدهند.

وب سایت سفارت آمریکا در آنکارا بیانیه ای را درباره نتایج سفر هیئت آمریکایی به ترکیه برای انجام رایزنی های فنی در مورد این موضوع منتشر کرد.

همانطور که تأکید شده است، پس از دو روز مذاکره، پیشرفت قابل توجهی در مسئله تأمین" پشتیبانی شگرف "در آینده از فرودگاه کابل بدست آمد.

طی سالهای حضور ارتش ترکیه در افغانستان، بسیاری از سربازان این کشور توسط مربیان نیروهای مسلح ترکیه آموزش دیده اند.

حضور ارتش ترکیه همچنان در مناطق مختلف افغانستان ادامه دارد. ترکیه برعلاوه در مأموریت هایی مانند ارائه کمک های امنیتی در منطقه کابل و پروژه های زیربنایی در استان وردک شرکت کرده است.

در مورد فرودگاه بین المللی کابل، ارتش ترکیه به همراه نیروهای سایر کشورها از 6 سال گذشته حضور خود را در آنجا حفظ کرده اند تا امنیت را تأمین کنند.

اونال آتابای دگروال بازنشسته نیروهای مسلح ترکیه، در مورد چشم انداز اجرای مأموریت ترکیه پس از خروج ارتش آمریکا از افغانستان و دلایل مطرح شدن ترکیه به این ابتکار به اسپوتنیک گفت: "نیاز کشور به حفظ حضور نظامی خود در خاک خارجی با اهداف سیاسی این کشور مرتبط است. دلیل سیاسی و استراتژیک تمایل ترکیه به مسئولیت تأمین امنیت فرودگاه کابل چیست؟ این می تواند چه فوایدی برای آنکارا داشته باشد؟ برای پاسخ به این سوالات، لازم است جوانب مثبت و منفی را بسنجید و از نقطه نظر رابطه منافع و هزینه ها برای ترکیه به وضعیت نگاه کنید. شاید آنکارا منافع استراتژیک مشخصی را در "زمین" در افغانستان دریافت نکند ، اما این مأموریت می تواند به یک حمایت مهم برای ترکیه برای کسب امتیازات سیاسی و سود سهام در چانه زنی بیشتر با ایالات متحده در مورد موضوعات حساس به آنکارا ، مانند سوریه ، لیبی ، مدیترانه شرقی ، در حال جنگ با پ.ک.ک."

اتابای همچنین تأکید کرد که ادامه امنیت فرودگاه توسط نیروهای مسلح ترکیه پس از عقب نشینی ارتش سایر کشورها، به دلیل حضور طالبان در منطقه، خطری جدی تهدید می کند.

"حضور طالبان عامل بی ثباتی است و تهدیدی برای امنیت است. طالبان در حال حاضر بیشتر مناطق روستایی در افغانستان را تحت کنترل دارند. مواضع آنها نیز در نزدیکی کابل واقع شده است.

به گفته وی، ترکیه به مدت 6 سال در تأمین امنیت فرودگاه کابل مشارکت داشته است. با این حال، در آینده، این مأموریت با عوامل خطر بیشتری همراه خواهد بود ، زیرا نیروهای نظامی 38 کشور از آنجا خارج می شوند و ترکیه باقی خواهد ماند. بله ، ما در مورد تعامل با پاکستان و مجارستان صحبت می کنیم ، اما ترکیه همچنان نقش اصلی را در این روند بازی خواهد کرد".

به هر حال، طالبان بیانیه ای صادر كردند كه در آن آنها از تركیه خواستند كه این كشور را نیز ترك كند. این بدان معناست که آنها ممکن است سعی در ایجاد تحریک علیه حضور ارتش ترکیه در فرودگاه داشته باشند. این یک خطر بسیار خاص و جدی است. "

اتابای می گوید، سازمان ملل و پارلمان ترکیه باید قطعنامه های جدیدی را برای تمدید حضور نیروهای مسلح ترکیه در افغانستان تصویب کنند.

وی افزود: "مأموریت در این کشور مطابق با قطعنامه سازمان ملل توسط 38 کشور تحت نظارت ناتو و با نقش اصلی ایالات متحده انجام شد. با این حال ، دوره این ماموریت به پایان رسیده است. اکنون زمان یک مرحله جدید است. بنابراین ، ما در مورد چینش جدید نیروها صحبت می کنیم و علی رغم اینکه ماموریت ارتش ترکیه در فرودگاه کابل ادامه خواهد یافت، سازمان ملل باید قطعنامه جدیدی را تصویب کند و پارلمان ترکیه نیز باید حکم مربوطه را تصویب کند".  

یادآوری می کنیم که واحدهای نیروهای مسلح ترکیه طبق مصوبه 10 اکتبر 2001 پارلمان ترکیه به "پشتیبانی قاطع" به ماموریت صلح ناتو در افغانستان پیوستند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала