سازمان بهداشت جهانی: افرادی که واکسن زده‌اند هم ماسک بزنند

© AFP 2023 / Yuri Cortezسازمان بهداشت جهانی: افرادی که واکسن زده‌اند هم ماسک بزنند
سازمان بهداشت جهانی: افرادی که واکسن زده‌اند هم ماسک بزنند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.06.2021
عضو شوید
سازمان جهانی بهداشت توصیه کرده افرادی که به طور کامل واکسینه شده‌اند هم ماسک بپوشند.

 هشدار سازمان جهانی بهداشت نسبت به ظهور گونه‌های جدید ویروس کرونا   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.06.2021
هشدار سازمان جهانی بهداشت نسبت به ظهور گونه‌های جدید ویروس کرونا
به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، مقام‌های سازمان جهانی بهداشت در پرتو نگرانی‌ها از سویه دلتای ویروس کرونا از افرادی که به طور کامل واکسینه شده‌اند هم خواسته‌اند ماسک زده و به سایر توصیه‌های بهداشتی برای جلوگیری از انتشار این ویروس عمل کنند.

«مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها» در آمریکا در ماه می توصیه کرد افرادی که واکسینه شده‌اند نیازی به پوشیدن ماسک یا حفظ فاصله اجتماعی با دیگران ندارند.

سویه دلتای ویروس کرونا قدرت سرایت بسیاری دارد و گزارش‌ها حاکی است از زمان کشف آن در هند برای اولین بار در ۸۵ کشور دنیا مشاهده شده است. 

«تدروس آدهانوم گبریسوس»، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در یک کنفرانس خبری گفت گسترش موارد ابتلا به سویه جدید «ضرورت استفاده از تمامی ابزارهای موجود را جدی‌تر می‌کند.»

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته با آنکه افرادی که کاملاً واکسینه شده‌اند تا حد زیادی در برابر ویروس جدید مصون هستند، اما برخی مطالعات نشان می‌دهند واکسن‌ها در برابر سویه دلتا کارآیی کمتری دارند و این کارآیی در کسانی که تنها یک دوز واکسن مصرف کرده‌اند کمتر هم می‌شود.

در انگلیس دو سوم جمعیت دست‌کم یک دوز واکسن «فایزر» یا «آسترازنکا» دریافت کرده و کمتر از نیمی از کل جمعیت، هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند. با وجود این، این کشور در روزهای گذشته شاهد شیوع موج جدیدی از ویروس کرونای دلتا بوده است. 

«اریک فیگل دینگ»، عضو ارشد فدراسیون دانشمندان آمریکا می‌گوید با توجه به سرعت بالای شیوع این سویه اتکای صرف به واکسن، کافی نیست. او گفت: « در مرحله‌ای نیستند که با توجه به میزان واکسیناسیون، بقیه اقدامات را متوقف کنیم.»

کرونای جدید یکی از ۷ نوع ویروس شناخته شده «کرونا» است که باعث ایجاد بیماری در انسان می‌شود. ۴ گونه از این نوع ویروس‌ها علائمی شبیه سرماخوردگی خفیف ایجاد می‌کنند و سه گونه دیگر باعث ایجاد بیماری‌های حاد تنفسی می‌شوند که در مواردی به مرگ منجر می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت بعد از ابتلای بیش از ۱۲۱ هزار نفر در سراسر جهان به این بیماری آن را «همه‌گیر جهانی» اعلام کرد. تا کنون بیش از ۱۸۱ میلیون نفر در جهان به این ویروس مبتلا شده و نزدیک به ۴ میلیون نفر جانشان را بر اثر آن از دست داده‌اند.

از زمانی که سازمان جهانی بهداشت تصمیم گرفت بجای نام کشورها از الفبای یونانی برای نامگذاری گونه‌های کرونا استفاده کند، نام کرونا دلتا در صدر اخبار قرار گرفت. نوع جهش‌یافته‌ دلتای ویروس کرونا با نام علمی B.۱.۶۱۷.۲ اولین بار در اکتبر ۲۰۲۰ در ایالت مهاراشترای هند دیده شد و به سرعت در سراسر هند و تمام دنیا پخش شد. به همین دلیل ابتدا این نوع ویروس، جهش هندی ویروس کرونا نامیده می‌‌شد. 

در این ویروس جهش دوگانه صورت گرفته است. این ویژگی ورود سارس-کو۲ به بدن و ابتلا به عفونت را آسان ‌تر می‌کند و گفته می‌شود توانایی دور زدن آنتی‌ بادی‌هایی را که سیستم ایمنی یا واکسن در بدن ساخته‌اند دارد؛ به همین دلیل می‌تواند در بدن با سرعت بیشتری پخش شود.

آنتونی فاوچی، متخصص ارشد بیماری‌های عفونی ایالات متحده می‌گوید، شدت سرایت گونه دلتا بدون شک بیشتر از نسخه اصلی کووید ۱۹ است و افزود که با افزایش شدت بیماری همراه است.فاوچی گفت، گونه دلتا اکنون حدود ۲۰ درصد از کل موارد جدید در ایالات متحده را تشکیل می‌دهد، در حالی که این رقم  ۱۰ درصد در حدود دو هفته پیش بود و افزایش موارد ابتلا به ویروس درباره اثربخشی واکسن کرونا در مقابل گونه دلتا ابهاماتی ایجاد می‌کند که به تحقیق بیشتر احتیاج است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала