حمایت پاکستان از طالبان اگر روشن نیست پوشیده نیز نیست

© Ministry of Defense کشته شدن۲۰ جنگجویان طالبان در زابل
کشته شدن۲۰ جنگجویان طالبان در زابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.06.2021
عضو شوید
شیخ رشید احمد، وزیر امور داخله‌ پاکستان در تازه‌ترین اظهاراتش گفته است که زخمی‌های گروه طالبان افغانستان در خاک پاکستان تداوی می‌شوند. او در حالی این موضوع را مطرح کرد که با یکی از رسانه‌های پاکستانی (جیونیوز) صحبت می‌کرد. وزیر امور داخله پاکستان افزود که اجساد و زخمی‌های طالبان به پاکستان منتقل می‌شوند، در مراکز صحی پاکستان تداوی می‌شوند و خانواده طالبان در پاکستان به‌سر می‌برند، آنها در مروت، لوی بیر، بارکو و ترنول زندگی می‌کنند.

بعد از بیانات وزیر امور داخله پاکستان در رسانه‌های آن کشور حمدالله محب مشاور شورای امنیت ملی کشور برای بیان حقیقت از شیخ رشید احمد تشکری و قدردانی کرده است.
اینکه در حمایت سیاسی و نظامی طالبان کدام کشورهای دیگر دخیل هستند بحث پیچیده‌ی است ولی به گفته‌ی معاون سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان، هر گاهی که تروریستی در کابل و یا شهرهای دیگر افغانستان دستگیر می‌شود یا اعتراف می‌کند که از گروه‌های تروریستی پاکستانی دستور گرفته‌اند و یا از نزد شان تذکره پاکستانی برآمد می‌شود.
احمد ضیا ضیا معاون سخنگوی وزارت امور داخله کشور در پاسخ به سوال خبرنگار اسپوتنیک افغانستان می‌گوید:

"بیشترین کسانی که در اعمال تروریستی در افغانستان به خصوص در شهر کابل دست داشته‌اند و از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند، در تحقیقات و بررسی‌ها به صراحت اعتراف کرده‌اند که آموزش‌های تروریستی را در کشور پاکستان فرا گرفته‌اند. اکثریت این تروریستان در مدارس که در داخل خاک پاکستان است تعلیمات دیده و سپس جهت انجام اعتمال هراس‌افگنانه به افغانستان اعزام شده‌اند. همچنان درمان زخمیان اعضای طالبان در بیمارستان‌های پاکستان، خود نشان دهنده‌ی حمایت آن کشور از این گروه تروریستی در خاک افغانستان است".

آقای ضیا در ادامه به اسپوتنیک افغانستان می‌افزاید که:
"حتا در برخی موارد شناخت کارت‌های پاکستانی از نزد اجساد جنگجویان طالبان در میدان‌های نبرد دیده شده است، در یک و نیم دهه‌ی اخیر تعداد زیادی از کسانی که در حملات انتحاری و اعمال تروریستی در افغانستان نقش داشته‌اند و از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند در بررسی‌ها نشان داده است که تمام تماس‌های این افراد با شماره‌های کسانی که در پاکستان زیست دارند برقرار شده".

برخورد با مهاجرین افغان در پاکستان و حمایت طالبان از مواردی فشار است که پاکستان از آن بر علیه افغانستان کار می‌گیرد.
اسدالله ندیم از آگاهان امور نظامی کشور در همین مورد به اسپوتنیک افغانستان چنین می‌گوید:

"این حرف نو نیست که پاکستان از طالبان حمایت می‌کند بلکه پاکستان یار قدیم طالبان است و تنها موضوع  جدید علنی شدن این موضوع توسط یک مقام بلند پایه‌ی دولتی پاکستان هست، بدون شک که خانواده‌های طالبان در کشور پاکستان زندگی می‌کنند در کنار اینکه آموزشگاه‌ها، مدارس و دفاتر گوناگون آن‌ها در شهر کویته نیز می‌باشد. اینکه طالبان اطلاعات جنگی و میدانی را از کجا بدست می‌آورد مغلق و پیچیده هست ولی طرف‌های وجود دارد که برای طالبان اطلاعات ارائه می‌کند. در گذشته شایعه بود که کارمندان ساحوی یونما برای طالبان اطلاعات ارائه می‌کردند، نیز شایعه بود که کشورهای همپیمان ناتو با طالبان همکاری اطلاعاتی دارند، شاید ستون پنجمی‌‌های حکومت افغانستان اطلاعات را برای گروه طالبان در افغانستان جمع‌آوری،  دسته‌بندی و ارائه می‌کنند".

آقای ندیم در پایان پاسخ به سوال خبرنگار اسپوتنیک افغانستان افزود که:"بعید نیست که کشور همسایه ما ایران نیز در ارائه اطلاعات برای طالبان همکار باشد".
کابل در تلاش عملی‌شدن قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و توافق‌نامه صلح دوحه مبنی بر قطع روابط طالبان با سایر گروه‌های "تروریستی" منطقه‌ای و بین‌المللی به شمول تحریک طالبان پاکستان، لشکر طیبه، جیش محمد، تحریک اسلامی ازبکستان، تحریک اسلامی ترکستان شرقی، القاعده و داعش مواردی است  که وزارت خارجه افغانستان با نشر بیانیه‌ای اشاره داشته است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала