ارتش پاکستان با واگذاری پایگاه نظامی به امریکا مخالفت کرد

© AFP 2023 / HANDOUTارتش پاکستان با واگذاری پایگاه نظامی به امریکا مخالفت کرد
ارتش پاکستان با واگذاری پایگاه نظامی به امریکا مخالفت کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.07.2021
عضو شوید
فرمانده ارتش پاکستان اعلام کرد، که ارتش این کشور در صورت مخالفت دولت پایگاه نظامی در اختیار امریکا برای عملیات در افغانستان قرار نخواهد داد.

 شاه محمود قریشی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.06.2021
قریشی: نمی‌خواهیم پایگاه آمریکا در خاک پاکستان ایجاد شود
به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان اعلام کرد، که ارتش این کشور در صورت مخالفت دولت پاکستان پایگاه نظامی در اختیار امریکا برای عملیات در افغانستان قرار نخواهد داد.

به نوشته د نیوز، مقامات پاکستان بارها تاکید کردند، که پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان به امریکا برای ادامه عملیات ضدتروریستی پایگاه نظامی نخواهند داد. 

در این راستا، «عمران خان» نخست وزیر پاکستان در واکنش به گزارش‌ها مربوط به واگذاری پایگاه هوایی در خاک این کشور به امریکا، گفته است: اسلام‌آباد قطعا به سیا اجازه نخواهد داد که از خاک این کشور برای عملیات ضدتروریستی پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان استفاده کند.

عمران‌خان تاکید کرده است، که پاکستان اجازه هیچ گونه عملیات از خاک این کشور علیه افغانستان را نخواهد داد.

جمع‌آوری اطلاعات و عملیات ضدتروریستی در افغانستان به چالش مهمی برای مقامات دولت جدید آمریکا پس از خروج نظامیان خارجی از این کشور تبدیل شده است. 

عمران‌خان بارها مخالفت خود برای همکاری با آمریکا در عملیات ضدتروریسم را عنوان کرده و بسیاری اعتقاد دارند که پذیرش حضور سیا یا نیروهای ویژه آمریکا در خاک پاکستان نوعی خودکشی سیاسی برای وی خواهد بود. 

یک رسانه آمریکایی در واکنش به این اظهارت مقامات پاکستان نوشته است، که به رغم این اظهار نظر عمران‌خان، مقامات آمریکایی امیدوار هستند که به صورت پنهانی بتواند با ارتش و سازمان اطلاعات پاکستان به برای انجام عملیات ضدتروریستی به توافق برسند.

ویلیام برن، رئیس سیا زمانی که در یک سفر اعلام نشده به پاکستان سفر کرد با عمران خان دیدار نداشته و تنها با سازمان اطلاعات پاکستان دیدار کرده است. 

جک سالیوان، پیش از این از گفت‌وگوی سازنده با پاکستان درباره عدم تبدیل شده افغانستان به مکانی برای فعالیت تروریسم خبر داده بود، هرچند وی جزئیاتی بیشتری در این باره ارائه نکرده است.

مقامات آمریکا از جمله رئیس سیا درباره قدرت گیری مجدد داعش و القاعده در افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی در این کشور هشدار داده و گفته‌اند که خارج شدن نیروهای خارجی قدرت سیا برای جمع آوری اطلاعات و مبارزه با تروریسم در افغانستان را به شدت کاهش خواهد داد. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала