بررسی علل بیرون شدن نیروهای امنیتی از ولسوالی‌ها

© Photo / MoDبررسی علل بیرون شدن نیروهای امنیتی از ولسوالی‌ها
بررسی علل بیرون شدن نیروهای امنیتی از ولسوالی‌ها - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.07.2021
عضو شوید
وزارت داخله افغانستان می‌گوید که چگونگی بیرون شدن نیروهای دولتی از مرکزهای شماری از ولسوالی‌ها را بررسی خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، وزارت دفاع ملی افغانستان می‌گوید که نبود تجهیزات و فراهم نشدن کمک‌های عاجل به نیروها مهم‌ترین علت‌های افتادن ولسوالی‌ها به دست طالبان‌اند.

در همین حال، رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی می‌گوید که هدف طالبان به دست گرفتن بخش‌های مهم مرکزی و راهبردی است.

درحالی که افتادن پی‌هم ولسوالی‌ها در دو ماه گذشته به دست طالبان، دربیست سال جنگ کشور بی‌پیشینه بوده‌است، اما آن چه که واگذاری بدون جنگ شماری از ولسوالی‌ها ازسوی نیروهای دولتی انتقادهای تندی را از ضعف مدیریت و رهبری نیروهای دولتی بر انگیخته‌است.

در برخی از ولسوالی‌ها از جمله در ولسوالی‌های شیرین تگاب، قیصار و پشتون کوت فاریاب و نیز ولسوالی‌های قره‌باغ و مقر غزنی از تسلیم شدن صدها تن از نیروهای دولتی بی هیچ درگیری یاد شده‌است.

کشته شدن ۹۶ جنگجوی طالبان در کندهار - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.07.2021
کشته شدن ۹۶ جنگجوی طالبان در کندهار

خان آغا رضایی، رئیس کمیسیون امنیت داخلی مجلس نماینده‌گان در باره گفته‌است: «گفته می‌شود که به نیروهای افغان گفته شده است که جنگ نکنید اما هنوز معلوم نیست که چه کسی گفته‌است».

در دو ماه گذشته شمار ولسوالی‌های افتاده به دست طالبان به بیشتر از 120 ولسوالی رسیده‌است.

سرپرست وزارت امور داخله می‌گوید که چگونگی بیرون شدن پی‌هم نیروهای دولتی از مرکزهای ولسوالی‌ها بررسی خواهد شد.

عبدالستار میرزکوال، سرپرست وزارت داخله گفت:«بررسی‌ها جریان دارد، بلی است برخی موارد اما اما بررسی می شود که علت در چیست؟»

روح الله احمدزی، سخن‌گوی وزارت دفاع ملی گفت:«به منظور جلوگیری از تلفات ملکی و غیر نظامیان، وارد نشدن خسارات به مناطق مسکونی و مشکلات نرسیدن اکمالات به موقع به پرسونل و بیزهای ما، ما از بعضی ساحات بیرون آمدیم».

رئیس پیشین امنیت ملی تغییراتی که در رهبری نهادهای امنیتی در سه سال پسین به میان آمده‌است را یکی از چالش‌های مهم نیروهای دولتی می‌داند.

رحمت الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی گفت: «طالبان تصمیم دارند جنگ را در ولایت‌های مرکزی نیز افزایش دهند، تا بتوانند راه های اکمالاتی کابل را در اختیار بگیرند و سپس به میز مذاکره بروند و خواست‌های خیلی بزرگی تا مطرح کنند و پس از ان وقتی قبول نشود به اهداف دیگر شان بپدازند».

پس از آغاز رسمی روند بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان طالبان حمله‌های شان را به گونۀ بی‌پشینه افزایش دادند.

در این مدت از افتادن بیش از یکصد ولسوالی به دست طالبان گزارش شده است در حالی که حکومت از پس گیری بیش از دو لسوالی سخن می زند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала