پکن: امریکا مسئول مجموعه‌ای از آشفتگی ها از افغانستان تا آسیا-اقیانوسیه است

© Sputnik / Eduard Pesov /  مراجعه به بانک تصاویر پکن: امریکا مسئول مجموعه‌ای از آشفتگی ها از افغانستان تا آسیا-اقیانوسیه است
پکن: امریکا مسئول مجموعه‌ای از آشفتگی ها از افغانستان تا آسیا-اقیانوسیه است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.07.2021
عضو شوید
وزیر خارجه چین با تاکید بر اینکه امریکا نباید از مسئولیت در افغانستان فرار کند تاکید کرد، که واشنگتن مسئول مستقیم مجموعه‌ای از بحرانها و درگیری‌های کنونی در جهان است.

چین: امریکا بزرگترین آشوبگر نظم جهانی است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.06.2021
چین: امریکا بزرگترین آشوبگر نظم جهانی است
به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، وانگ یی وزیر خارجه چین، امریکا را سرمنشأ مجموعه‌ای بحران‌ها و درگیری‌ها در جهان خواند.

براساس گزارش «چاینا مورنینگ پست»، وانگ یی در عین حال چین را یک مدافع در برابر تهاجمات آمریکا و یک همسایه خوب برای کشورهایی خواند، که در منطقه درگیر بحران هستند. 

وی که در کنفرانس بین المللی روابط بین الملل در پکن سخنرانی می‌کرد افزود: ایالات متحده مستقیما مسئول مجموعه‌ای بحرانها از افغانستان گرفته تا ایران(بحران پرونده هسته ای) و آسیا-اقیانوسیه است. 

وزیر خارجه چین در عین حال افزود: سیاست خارجی آمریکا در منطقه ایندو-پاسیفیک بر اساس ذهنیت منسوخ جنگ سردی این کشور است. استراتژی ایندو-پاسفیک ایجاد یک حلقه محاصره انحصاری از کشورها علیه چین در درگیریهای ژئوپلتیک است. این استراتژی قدم زدم در همان ویرانه‌های ذهنیت جنگ سردی است و باید به زباله دان تاریخ برود. 

وانگ یی در حاشیه این نشست همچنین ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوهای سطح بالا با طرف آمریکایی از سرگرفته شود اما تاکید کرد که این موضوع به اراده واشنگتن بستگی دارد. 

مورنینگ پست اضافه کرد، استراتژی ایندو-پاسیفیک طرح دونالد ترامپ برای مقابله و مهار چین بود و دولت جو بایدن نیز در حال تکرار همین رویکرد است. 

وزیر خارجه چین با اشاره به این موضوع تاکید کرد که پکن توانایی و قابلیت لازم برای دفاع از خود و منافعش را دارد.

یی افزود: چین الان همان کشور صد سال پیش نیست. هیچ فرد یا نیرویی نباید توانایی مردم چین برای حفاظت از منافع و حاکمیت خود را دست کم بگیرد. 

وی در ادامه سخنرانی خود، آمریکا را مسئول مشکلات کنونی در افغانستان دانست و گفت، واشنگتن باید از انتقال مسالمت آمیز شرایط به ثبات در این کشور اطمینان حاصل کند. ایالات متحده نمی‌تواند از مسئولیت فرار کند و با عقب نشینی نظامیان خود از این کشور نمی‌تواند منبع بی ثباتی یا جنگ نیروهای داخلی در افغانستان شود. 

وانگ یی در عین حال از شرایط مسالمت آمیز و برقرای صلح و ثبات در آینده افغانستان حمایت کرد. 

او درباره موضوع هسته ای ایران نیز گفت: آمریکا در اقدامی یکجانبه از برجام خارج شده و برعهده این کشور است که بدون هیچ پیش‌شرطی نخستین گام را برای بازگشت به این توافق بردارد و این گام لغو تحریمهست. ایران نیز بر همین اساس باید به پایبندی کامل به برجام برگردد.

وزیر خارجه چین در سخنرانی امروز خود در پکن علاوه بر موضوع ایران، به موضوعات گسترده‌ای مثل همه‌گیری، مبارزه با تروریسم، کوریای شمالی و تایوان هم پرداخت و از آمریکا و متحدانش به دلیل چسبیدن به ذهنیت منسوخ جنگ سرد انتقاد کرد. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала