وزیر خارجه ازبیکستان: از نظر من گروه طالبان یک سازمان تروریستی نیست

© Ministry of Foreign Affairs, Uzbekistanوزیر خارجه ازبیکستان: از نظر من گروه طالبان یک سازمان تروریستی نیست
وزیر خارجه ازبیکستان: از نظر من گروه طالبان یک سازمان تروریستی نیست - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.07.2021
عضو شوید
وزیر امور خارجه ازبیکستان گفته است، که شخصا گروه طالبان را به عنوان سازمان تروریستی نمی‌شناسم.

روند گفت و گوهای صلح افغانستان محور دیدار وزیر خارجه ازبیکستان با زلمی خلیلزاد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.05.2021
روند گفت و گوهای صلح افغانستان محور دیدار وزیر خارجه ازبیکستان با زلمی خلیلزاد
به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، عبدالعزیز کامل‌اف وزیر امور خارجه ازبیکستان در گفت و گو با «دنیس اوالی» مجری امریکایی در برنامه « This Is America TV » اظهار داشت: «طالبان» را به عنوان سازمان تروریستی نمی‌شناسیم.

کامل اف در این گفت و گو در مورد اوضاع افغانستان و شکل احتمالی مدیریت در این کشور، اهداف «طالبان» و همچنین رویکرد ازبیکستان دیدگاه‌های خود را بیان کرد.

وی با اشاره به مواضع ازبیکستان در مورد مسائل اصلی بحران افغانستان به 3 نکته اشاره کرد و گفت: اولا ما باید درک کنیم که برای بحران افغانستان  راه حل نظامی وجود ندارد. دوما، بسیار مهم است که افغانستان به کشور متحد منطقه آسیای مرکزی تبدیل شده است. ثالثا، باید با پروسه صلح در افغانستان برخورد مشترک منطقه‌ای و بین المللی کرد. با توجه به این ما از تمام قالب‌های گفت و گوها در «دوحه»، ترکیه و دیگر کشورها حمایت می‌کنیم.  

کامل‌اف یادآوری کرد: ازبیکستان اولین کشوری بود که با رهبران «طالبان» روابط مستقیم برقرار کرد و به این دلیل مورد انتقاد قرار گرفت. آن زمان از ما انتقاد کردند که این عمل رسمیت بخشیدن به «طالبان» است.

وی ادامه داد: سوال اینجا است که نظم سیاسی در افغانستان چطور خواهد بود. البته، ما نمی‌توانیم قبول کنیم که در افغانستان در سال‌های 1990 میلادی امارت اسلامی افغانستان بود. اما همزمان معتقدیم که این مساله باید بر اساس مصالحه مشترک بین دولت فعلی و مخالفت نظامی- «طالبان» و دیگران حل و فصل شود.  

وزیر امور خارجه ازبیکستان اذعان کرد که در سیستم سیاسی باید عناصر مهم مقررات اسلامی وجود داشته باشند اما به اهمیت دستاوردهای دموکراتیک نیز باید توجه کرد.   

کامل‌اف اظهار داشت: البته، افغانستان یک کشور اسلامی خواهد بود. چون اکثر شهروندان آن مسلمان هستند.

وزیر امور خارجه ازبیکستان در پاسخ به سوال «طالبان» چه می‌خواهند، با لبخند گفت: پیش از هر امری، «طالبان» خروج نیروهای امریکا را می‌خواهند.   

وی در پاسخ به سوال مجری امریکایی مبنی بر اینکه «طالبان» به هدف خود رسیده حال سوال این است که این گروه در آینده می‌خواهد چه کند، گفت: از گذشته تا به امروز مناقشات در افغانستان وجود داشته است. در این کشور جنگ داخلی وجود داشته و دارد. این نه تنها جنگ معمولی علیه نظامیان آمریکایی یا «ناتو» نبوده بلکه جامعه به دو قسمت تقسیم شده است.  

کامل‌اف تصریح کرد: دستیابی به توافق بین مخالفان نظامی و دولت بسیار آسان خواهد بود.  

وی افزود: اما در این میان، جامعه جهانی باید به آنها و برای دستیابی به توافق به هر دو طرف کمک کند. ما نمی‌توانیم جدیت اوضاع در افغانستان را نادیده بگیریم. البته، ما برای دستیابی به آشتی ملی در افغانستان اصرار داریم.  

کامل‌اف همچنین در مورد خوش بینی ازبیکستان نسبت به اوضاع در افغانستان و پتانسیل موجود نیز گفت: ما تا اندازه‌ای خوشبین هستیم. چرا که اوضاع تغییر کرده است. اگر اوضاع دو سال پیش را یادآور شویم متوجه تغییرات مثبت امروز می‌شویم. اولا، دو طرف طی 40 سال گذشته روابط مستقیم برقرار کردند. آنها دستور کار خود را دارند. جامعه جهانی در دستیابی به پروسه صلح آمیز و ثبات در افغانستان به طور فعال حضور دارد. «طالبان» نیز برای دستیابی به توافق خواستار این گفت و گوهای مستقیم است.  

وزیر امور خارجه ازبیکستان همچنین گزارشاتی را مبنی بر اینکه گروه «طالبان» به عنوان یک سازمان تروریستی تلقی می‌شود، تشریح کرد.

وی گفت: البته، آنها ممکن است در داخل افغانستان با سازمان‌های مختلف افراطی روابطی داشتند. اما در این میان شما نمی‌توانید حتی یک مثال را نیز بیاورید که «طالبان» طی 40 سال گذشته اقدامات تروریستی را در خارج از مرزهای ملی افغانستان – نه در آسیای مرکزی، نه در اروپا یا جای دیگر انجام داده است.

وزیر امور خارجه سخنان «ملا عبدالغنی برادر» رئیس دفتر سیاسی «طالبان» در «دوحه» را یادآوری کرد و اظهار داشت: از بروز تهدیدات و خطر از طرف افغانستان به ازبکستان جلوگیری خواهد کرد.

کامل‌اف اظهار داشت: شخصا «طالبان» را به عنوان سازمان تروریستی نمی‌شناسد.

وی گفت: اگر چنین بود، آمریکا با «طالبان» پشت میز مذاکره نمی‌نشست و گفت و گو مستقیمی با آن نداشت.

یادآوری می کنیم، که در اوایل ماه جون آمریکا یک سوم نیروهای نظامی خود را از افغانستان خارج کرده است و برنامه ریزی می‌شود خروج کامل نیروها تا 11 سپتامبر سال جاری میلادی به پایان برسد. در مقابل این گروه «طالبان» در افغانستان از آغاز ماه می بیش از 120 فرمانداری از 388 فرمانداری در این کشور را اشغال کرده است.

روز 21 جون گروه «طالبان» گذرگاه مرزی «شیرخان- بندر» در مرز افغانستان و تاجیکستان را اشغال کرد و به تبع آن 134 نظامی افغانستانی پس از درگیری به قلمرو کشور همجوار عقب‌نشینی کردند. مرزبانان تاجیک برای آنها اجازه ورود بلامانع به قلمرو تاجیکستان را دادند.   

روز پنجشنبه وزارت امور خارجه ازبیکستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که روز 23 جون سال جاری میلادی 53 نفر نظامی نیروهای مرزی افغانستان و مردم مسلح با سلاح وارد قلمرو ازبکستان در منطقه «شورتپه» شدند. پس از بازرسی شهروندان افغانستان به میهن خود بازگردانده شده است.

رئیسان جمهور ازبیکستان و تاجیکستان روز 23 جون در یک گفت و گوی تیلیفونی اوضاع افغانستان را بررسی و در مورد تداوم حمایت از روند صلح آمیز میان افغانستانی ها به توافق رسیدند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала