اظهارات عمران خان، به معنای برائت دادن پاکستان است؟

© AFP 2023 / Asif Hassanعمران خان: امیدواریم امکان سفر زمینی زائران پاکستانی به مشهد فراهم شود
عمران خان: امیدواریم امکان سفر زمینی زائران پاکستانی به مشهد فراهم شود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.07.2021
عضو شوید
عمران خان نخست وزیر پاکستان، می‌گوید: پاکستان می‌تواند در صلح با ایالات متحده شریک باشد، نه در درگیری‌ها . وی روز چهارشنبه در مجلس شورای ملی صحبت كرد و گفت كه امریكا پس از فهمیدن این ‌که راه حلی نظامی در افغانستان یافت نمی‌شود، از پاكستان می‌خواهد كه طالبان را بر سر میز مذاكره بیآورد.

 عمران خان توضیح داد:

"ما نه عمق استراتژیک در افغانستان می‌خواهیم و نه دولتی به انتخاب خود در آنجا. در عوض، ما به تصمیم مردم افغانستان احترام خواهیم گذاشت".

نخست وزیر پاکستان، بار دیگر اظهار داشت پاکستان پای‌گاه‌های خود را به ایالات متحده نمی دهد. "آیا آنها حمایت ما را در گذشته تأیید کردند. در عوض آنها گفتند كه ما دو استاندارد داریم".

شدت جنگ، حضور امریکا در منطقه، بن بست گفتگوهای صلح؛ مصاحبه با نماینده خاص روسیه در امور افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.07.2021
شدت جنگ، حضور امریکا در منطقه، بن بست گفتگوهای صلح؛ مصاحبه با نماینده خاص روسیه در امور افغانستان

وی تصمیم دولت‌های گذشته در مورد تبدیل پاکستان به یک کشور خط مقدم در جنگ علیه تروریسم به رهبری آمریکا را زیر سوال برد.نخست وزیر پرسید ، "آیا هر ملتی می تواند 70.000 نفر را به خاطر جنگ دیگران فدا کند و 150 میلیارد دالر متحمل رنج شود. جنرال پرویز مشرف، رئیس جمهور پیشین را به فرستادن پاکستانی ها به گوانتانامو متهم کرد.
به باور کارشناسان سیاسی صحبت‌های عمران خان، بیان‌گر واقعیتی است که او می‌خواهد با آن حمایت کشور‌ش از گروه‌های تروریستی را پنهان کند. در حالی‌که پاکستان همواره حامی طالبان بوده است.
احمد سعیدی کارشناس سیاسی در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان می‌گوید:

"تردیدی وجود ندارد که پاکستانی‌ها، در مورد طالبان نفوذ نداشته باشند. بلی پاکستان بر طالبان نفوذ دارد؛ اما در چند سال اخیر طالبان با دیگر کشورها نیز رابطه پیدا کرده اند مثل قطر، روسیه و سعودی".

کشته شدن۲۰ جنگجویان طالبان در زابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.06.2021
حمایت پاکستان از طالبان اگر روشن نیست پوشیده نیز نیست

به باور آقای سعیدی، با شکل گرفتن رابطه بین طالبان و سایر کشورهای دیگر نفوس پاکستان بر طالبان نسبی شده است.
وضعیت سیاسی و امنیتی افغانستان، بیش از هر زمانی دیگر بحرانی بوده و در این میان همه‌ گروه‌ها در تلاش استفاده از اوضاع به نفع خود هستند.

پاکستان  که پیوسته از سوی امریکا و سازمان‌های امنیتی حامی تروریزم شناخته شده است می‌گوید که از هیچ‌ گروه تروریستی در افغانستان حمایت نمی‌کند. این گفته‌ها در حالی ابراز می‌شود که طالبان پاکستانی در صفوف جنگ با نیروهای امنیتی قرار دارند.
آقای سعیدی در ادامه می‌گوید:

"از پیش‌بینی عمران خان، معلوم می‌شود که او می‌داند افغانستان رو به بحران است و اوضاع از کنترل خارج خواهد شد. طالبان غیر از تصاحب قدرت به چیزی دیگری باور ندارند. این حرف‌ها بخاطر این گفته می‌شود که فردا امریکا و دیگر کشورها پاکستان را ملامت نکنند. عمران خان می‌خواهد با گفتن این حرف‌ها خود و‌کشور‌ش را برائت بدهد".
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала