تامین برق در صورت قطع شدن برق وارداتی

© شرکت برشنا وصل شدن برق کابل
وصل شدن برق کابل  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.07.2021
عضو شوید
برق یکی از مهم‌ترین و مبرم‌ترین نیازهای بشر امروز است و بدون آن از پيشرفت‌های کنونی جهان در عرصه‌های تکنالوژی، ايجاد فابريکه‌های بزرگ صنعتی و سرويس‌های اطلاع رسانی خبری نبود.

در افغانستان متاسفانه مردم هنوز هم از اين نعمت بزرگ بطور دايم برخوردار نيستند و هر از گاهی به دلایل مختلف برق‌های وارداتی قطع می‌شود. انفجار در سیستم برق‌رسانی، منفجر کردن پایه‌های برق و جنگ‌ها میان نیروهای دولتی و مخالفین دولت از علت‌های قطع برق کابل و ولایات به شمار می‌رود. در این اواخر اعلامیه‌های شرکت برق رسانی "برشنا" حکایت از انفجار و منهدم شدن پایه‌های برق توسط دشمنان روشنایی دارد. وعده‌های ترمیم برق از سوی اداره "برشنا" و منهدم شدن پایه‌های یکی پس از دیگری. احمد ضیا ضیا معاون سخنگوی وزارت امور داخله باور دارد که فرهنگ تخریب تاسیسات عامه در گذشته از سوی طالبان آغاز شده بود.
آقای ضیا برای خبرنگار اسپوتنیک افغانستان گفت:

"در پیوند به تخریب و منهدم کردن پایه‌های برق تعدادی را بازداشت کرده‌ایم، تحقیقات و بررسی‌ها ما را به سرنخ‌های نزدیک کرده است. بررسی‌های ما در حال انکشاف است و ما تلاش می‌کنیم کسانی که در منهدم کردن و انفجار پایه‌های برق دخیل باشند شناسای و بازداشت‌اش کنیم.  طرح زیر دست داریم که علاوه بر تقویت منابع اطلاعاتی و استخباراتی نیروهای مردم و محلی با ما همکار شده و این امر می‌تواند ما را در محافظت از تاسیسات عامه یاری رساند".

در روزهای قبل مناطق شهر کابل نوبت‌وار برای ساعات محدودی برق نداشتند، گاهی 6 ساعت برق در 24 ساعت و گاهی هم 3 ساعت که اکثراً این نوبت برق‌ مربوط به ساعات در شب می‌شود و شهروندان دست‌و‌پاچه با این چند ساعت برق نیازهای برقی شان را در حد امکان رفع می‌کنند.

سنگر نیازی، سخنگوی اداره برق‌رسانی "برشنا" به اسپوتنیک افغانستان گفت:

"بعد از منهدم شدن پایه‌های برق وارداتی به شمول کابل یازده ولایت بی‌برق شدند، در صورتی قطع شدن برق وارداتی ریاست اداره برق‌رسانی "برشنا" از دو منبع داخلی خود یکی از فابریکه بند نغلو و دستگاه حرارتی سب‌ایستشن تره‌خیل به شفاخانه‌ها، مراکز صحی و فابریکات تولید آکسیژن به شکل داومدار و به مناطق رهایشی به شکل نوبت‌وار برق تامین می‌گردد".

آقای نیازی در ادامه نیز افزود:

"بخاطر جلوگیری از منهدم شدن پایه‌های برق وارداتی با معاون اول ریاست جمهوری جناب امرالله صالح، با مسئولین درجه یک نهادهای امنیتی، کشفی و استخباراتی و با وکلای مردم در مجلس نمایندگان صحبت و گفتگو داشته‌ایم و از همین طریق نگرانی‌های مان را شریک ساخته‌ایم، آن‌ها در پاسخ به نگرانی ما گفته‌اند که تلاش می‌کنند از طریق نهاد‌های امنیتی، کشفی و استخباراتی و مردم برای حفاظت از تاسیسات عامه خصوصاً پایه‌های برق کوشا باشند".

وزارت امور داخله از اینکه چی کسانی پشت منهدم کردن پایه‌های برق وارداتی هستند نامی نبرد ولی گفته می‌شود که باج‌گیری‌های محلی علت اصلی منهدم کردن پایه‌های برق هست.

طبق گزارشهای اخیر شرکت "برشنا"  کار نصب پایه و تمدید لین برق در ساحۀ جنگل باغ پروان تکمیل و برق وارداتی دوباره وصل شد. به‌گفتۀ این شرکت، اکنون جریان برق کابل، پروان و ننگرهار به حالت عادی برگشته‌است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала