تعریف نظامیان افغان از ترک میدان هوایی بگرام توسط آمریکا و ناتو

Баграм авиабаза
Баграм авиабаза - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.07.2021
عضو شوید
بگرام از بزرگ‌ترین پایگاه‌های نظامی نیروهای آمریکایی، با تجهیزات پیشرفته و امکانات زیاد است که در این ۲۰سال‌، به شهری تبدیل شده و اکنون مدیریت آن به نیروهای افغان واگذار شده است.

در طول جنگ 1979-1989 بگرام بزرگترین فرودگاه و میدان هوایی نیرویهای هوایی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بود.

نظامیان آمریکایی دو دهه گذشته این پایگاه را به محل بودوباش خود با مجهزترین سیستم مخابراتی، آب و برق، فناوری پیشرفته با نیازمندی‌های یک شهر ساختند. از محل ورزشی تا بیمارستان با عالی‌ترین سیتسم صحی جهان. با انتشار خبر تخلیه پایگاه نظامی بگرام که در دو دهه گذشته بزرگ‌ترین محل استقرار نظامیان آمریکایی بوده است، شماری از زورمندان محلی و معتادان مواد مخدر خود را به این پایگاه رسانده تا آن را تاراج کنند. اما نیروهای امنیتی افغان از آن جلوگیری کرده‌اند.
میر اسدالله کوهستانی، فرمانده پولیس نظامی و مسوول تامین امنیتِ پایگاه هوایی بگرام از تأمین امنیت این پایگاه اطمینان می‌دهد و می‌گوید:
بگرام تا همین چند سال پیش میزبان بیش از صد هزار نیروی آمریکایی، رئیس‌جمهورهای آمریکا و مقام‌های ارشد دولت افغانستان بود. بخش عمده جنگ افغانستان از همین پایگاه رهبری می‌شد.
 نظامیان آمریکایی براساس دستور جو بایدن، رییس جمهور امریکا از این پایگاه خارج شدند و کنترل آن را به نیروهای افغان سپردند.اکنون تهدیدهای زیادی متوجه این پایگاه و تجهیزاتش شده است.
دگرمن صالح، رییس ارکان لوای دوی ارتش می‌گوید، نیرو‌های امریکایی بدون هماهنگی با ارتش پایگاه را ترک کردند؛ اما آنان در یک ساعت امنیت پایگاه بگرام را تأمین کردند و آماده دفاع هر نوع تهدید هستند.

آنچه در بگرام توجه خبرنگار اسپوتنیک را به خود جلب کرد - چگونگی ترک کردن این پایگاه بود. نیروهای آمریکایی همه تجهیزات و وسایل خود را بدون اندک تغییر رها کرده و سوار هواپیمایی شدند که آنان را به کشور شان انتقال می‌داد.
ترک‌ کردن این پایگاه بدون هماهنگی با وزارت داخله و دفاع افغانستان انجام شد.
هرچند نیروهای ارتش می‌گوید که آمریکایی‌ها گفته بودند قرار است افغانستان را ترک کنند؛ اما زمان آن را مشخص نکردند. جمعه ساعت نه شب برای اولین بار یک ساعت برق این پایگاه خاموش می‌شود و همه‌ی میدان را دود فرامی‌گیرد. از میان این دود هوا پیمایی بلند می‌شود که حامل نیروهای آمریکایی از افغانستان است.

طبق آمار نیروهای اردش افغان، سی تانک سالم پنجاه موتر زره و بیشتر از هشت‌صد موتر دیگر را در این پایگاه به نیروهای افغان سپردند؛ بقیه موترهای قراردادی دوباره به صاحب آن واگذار شده است.
مهم‌ترین بحث بیمارستان بگرام است که به صورت کامل تسلیم نیروهای افغان شده است. در این بیمارستان هشت دستگاه وین‌تلاتور وجود داشت؛ که از میان هشت دستگاه سه دستگاه را با خود نبردند.
مهم‌تر از همه در این پایگاه چیزی به عنوان ورق یا برگه وجود ندارد. و قرار معلوم مرکز سوق و اداره را قبل از خروج خالی کردند.
بحث مهم پس از خروج این نیروها چگونگی استفاده از این پایگاه است. دولت هنوز در مورد آن تصمیمی اتخاذ نکرده؛ اما به گفته‌ای نیروهای ارتش قرار است قول اردوی هوایی به این پایگاه انتقال داده شود و بیشتر پروازهای نظامی صورت بگیرد.

انتظار می‌رود ایالات متحده آمریکا روند خروج نظامیانش از افغانستان را تا کمتر از ۶۰ روز دیگر تکمیل کند. جو بایدن ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ را ضرب‌الاجل خروج نظامیان آمریکایی تعیین کرده است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала