مبارزه وزارت امور داخله با مواد مخدر در سه ماه اول سال 1400

© REUTERS / Parwiz/Filesنقش امریکا در تولید مواد مخدر در افغانستان
نقش امریکا در تولید مواد مخدر در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.07.2021
عضو شوید
معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله می‌گوید که کشت خشخاش و قاچاق موادمخدر در کشور در مقایسه با سال‌های گذشته ۴۵درصد افزایش یافته‌است.

مسؤولان این معینیت می‌گویند که در دوصدهزار هکتار زمین در بخش‌های گوناگون کشور خشخاش کشت می‌شود و هشتاد درصد موادمخدر جهان را هنوز هم افغانستان تولید می‌کند.

بازار مواد مخدر دربرگیرنده بازیگران گوناگونی است، از دهاقین محلی و خریداران کوچک  گرفته تا قاچاق‌بران بزرگ. خریداران بزرگ و تاجران عمده در طول سال به خریداری انواع مواد مخدر می‌پردازند و انتقال محموله مواد را به نواحی سرحدی و یا مستقیماً به خارج ترتیب می‌دهند.
قسمت عمده تریاک تولید شده که از دهاقین بدست می‌آید قبل از خروج از کشور، به هیرویین و مورفین تبدیل می‌شود. فابریکه‌های متعدد پروسس مواد مخدر در نزدیک خطوط سرحدی که محصولات تریاک از آن‌جا منتقل می‌شود، وجود دارد ولی آقای احمد ضیا ضیا، معاون سخنگوی وزارت امور داخله کشور به اسپوتنیک افغانستان می‌گوید:

"نیروهای پولیس مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله در سه ماه اول سال 1400 به تعداد 715 عملیات را از بهر بازداشت قاچاقبران و فروشندگان مواد مخدر در سطح کشور انجام داده‌اند. در نتیجه این عملیات‌ها به تعداد 834 تن در پیوند به قاچاق و فروش مواد مخدر بازداشت شده‌اند و در کنار اینکه 34 تٌن مواد مخدر مختلف النوع در این عملیات‌ها از سوی پولیس کشف و ضبط شده است، 14 باب کارخانه تولید و پروسس مواد مخدر شامل 3 باب لابراتور پروسس مواد مخدر، 2 باب لابراتور تولید تابلیت "ک" و 9 باب کارخانه تولید مشروبات الکلی مسدود شده است."

معینیت مبارزه با مواد مخدر خبر می‌دهد که در این سه ماه به اراضی 126 هکتار زمین از کشت مواد مخدر از سوی پولیس مبارزه با مواد مخدر پاکسازی شده است .رسول اخلاقی، مسئول کمپ ترک اعتیاد خانه‌ی‌دوست به اسپوتنیک افغانستان می‌گوید:

"متاسفانه توزیع و پخش مواد مخدر در سطح بزرگ شهر‌ها آنچنان آسان و راحت است که از هر کجای که بخواهید انواع مواد مخدر را خریداری می‌توانید و در این امر پولیس حوزه‌های مربوطه و خود معینیت مبارزه با مواد مخدر دخیل هستند و الا جمع‌آوری معتادین و از بین بردن مواد مخدر در کشوری با جغرافیای محدود کار دشواری نیست".

به باور رسول اخلاقی مافیای مواد مخدر در افغانستان بسیار قدرتمند هستند و مبارزه با آن‌ها از توان معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله بسیار بالا هست و ممکن نیست که به این زودی کشت، قاچاق و فروش مواد مخدر از میان برداشته شود. تولید، قاچاق و فروش مواد مخدر بسیاری از کسانی که دارای قدرت محلی هستند را ثروت‌مند و در عین حال قدرتمندتر ساخته است و در اکثر موارد برای معاملات با کشورهای خریدار مواد مخدر،  این افراد قدرتمند شخصاً وارد بازی می‌شوند که با اجرای این معاملات اعتبار شان در بازار فروش مواد مخدر بالا رفته و ناخواسته وارد مافیای بزرگ مواد مخدر جهان می‌شوند. با وخیم شدن وضعیت امنیتی در کشور آمار تولید، فروش و قاچاق مواد مخدر بالا رفته و هیچ شکی نیست که یک بخش از پول‌ که با فروش مواد مخدر بدست می‌آید به جیب طالبان نیز واریز می‌شود و این موضوع جبهه طالبان را در مبازره با نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان مستحکم و قوی‌تر می‌سازد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала