توقف فعالیت کنسولگری‌ها در ولایت بلخ؛ پای یک معامله در میان است؟

© #https://twitter.comتوقف فعالیت کنسولگری‌ها در ولایت بلخ؛ پای یک معامله در میان است؟
توقف فعالیت کنسولگری‌ها در ولایت بلخ؛ پای یک معامله در میان است؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.07.2021
عضو شوید
در شبکه‌های مجازی و میان مردم مزار شریف شایعات از معامله شهر مزارشریف پخش شده است که این شایعات مردم را در مزار شریف نگران ساخته است و حتا تعدادی از خانواده‌ها از مزار شریف به کابل کوچ کرده‌اند و تعدادی دیگر هم بدنبال خارج شدن از این شهر هستند.

سقوط ولسوالی‌ها در ولایات شمال کشور صحه‌ی این شایعات است و مردم نمی‌خواهند مثل گذشته از این جنگ‌ها و تصرف‌ها آسیب ببینند.

گرچند نیروهای امنیتی و دفاعی کشور در پس گیری ولسوالی‌های که توسط طالبان تصرف شده بود موفق بوده است اما در جنگ روانی طالبان دست‌آورد داشته است و این امر باعث نگران مردم در شمال کشور شده است.

در پی همین شایعات و اتفاقاتی که در شمال رخ داده است از یازده کنسولگری فعال در مزار شریف کنسولگری روسیه، ایران، پاکستان و هند فعالیت‌ها و ارائه خدمات شان را محدود و یا بطور کل متوقف کرده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک افغانستان، سرکنسولگری روسیه، ایران، پاکستان و هند با توجه به وخیم بودن اوضاع در شمال کشور کار شان را به گونه موقت متوقف کرده‌اند اما این سفارت‌خانه‌ها در کابل به کار خود به صورت عادی ادامه می‌دهند.

مسئول مطبوعاتی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل به پاسخ خبرنگار اسپوتنیک افغانستان گفت:

«فعالیت سرکنسولگری ایران در شهر مزارشریف محدود می‌باشد و پذیرش حضوری متقاضیان ویزا تا آرام شدن شرایط امنیتی متوقف است اما با توجه به شرایط ما فعالیت محدود داریم و کماکان به ارائه خدمات ادامه می‌دهیم.»

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان و مدیر بخش دوم آسیایی وزارت خارجه روسیه نیز گفته است که سرکنسولگری روسیه در شهر مزارشریف با توجه به اوضاع وخیم در شمال افغانستان به گونه موقت کار خود را متوقف کرده است.

آقای اسدالله ندیم، آگاه امور نظامی به خبرنگار اسپوتنیک افغانستان می‌گوید:

« ناپایه‌دار بودن اوضاع امنیتی در شمال کشور علت اصلی محدود شدن و یا تعلیق شدن کار و فعالیت‌های کنسولگری‌ها است. طبیعی است که سفارت‌‌خانه‌ها و کنسولگری‌هایشان در شمال کشور جانب احتیاط را بگیرند و از هر نوع گروگان‌گیری کارمندان شان در صورت بروز  فاجعه جلوگیری نمایند چون در گذشته‌ها تعداد از کارمندان کنسولگری‌ها در مزارشریف جان شان را از دست داده‌اند.»

اما داکتر افضل حدید، رئیس شورای ولایتی بلخ ادعا‌های مبنی بر متلاشی و معامله این ولایت را رد کرده می‌گوید:

«نیروهای دلیر امنیتی و دفاعی ما در کنار خیزش‌های مردمی طالبان را به عقب رانده‌اند.وضعیت شمال کشور به خصوص ولایت بلخ رضایت بخش است و چهار کنسولگری‌ که در مزارشریف کار شان را محدود کرده‌اند و یا بسته‌اند بزودی به فعالیت‌ شان ادامه می‌دهند و طالبان به هیچ عنوان با توسل به زور بر مردم افغانستان خصوصاً در شمال کشور حکومت نمی‌توانند».

در همین حال محمد عارف ایرج، آگاه مسائل سیاسی کشور نیز به اسپوتنیک افغانستان می‌گوید:

«گسترش ناامنی و ابهام در سرنوشت سیاسی و آینده افغانستان علت اصلی این محدودیت‌های کاری کنسولگری‌ها می‌تواند باشد. کشورها ممکن به سکتورهای امنیتی و دفاعی افغانستان اعتماد نداشته باشند، از آنجایی که مسئولیت امنیت این نهادهای دیپلماتیک بدوش افغانستان است، ممکن کشورها بی‌باور باشند. دیدگاه‌ها وجود داشت که گویا طالبان تغییر کرده‌اند، طالب دیگر طالب دهه‌ی 90 نیست ولی در رویکرد، افکار و برخورد طالبان هیچ تغییری نیامده است و این موضوع برای کشورهای در حال مراوده با افغانستان نگران کننده است».

در ولایت تخار، فاریاب، سرپل و بلخ اکثر ولسوالی‌های مهم تحت تصرف طالبان قرار دارد و نیروهای دفاعی و امنیتی کشور در مقابله و پس‌گیری این ولسوالی‌ها در حال جنگ هستند.
جنگ تعیین کننده‌ی این است که هفت کنسولگری فعال از یازده کنسولگری در شمال کشور باز می‌ماند یا مانند چهار کنسولگری‌های روسیه، ایران، پاکستان و هند کار شان متوقف می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала