ارزیابی شانس طالبان برای تصرف "کل افغانستان" پس از خروج آمریکایی ها

© REUTERS / Alexander Zemlianichenkoارزیابی شانس طالبان برای تصرف "کل افغانستان" پس از خروج آمریکایی ها
ارزیابی شانس طالبان برای تصرف کل افغانستان پس از خروج آمریکایی ها - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.07.2021
عضو شوید
یک کارشناس مسایل بین المللی روسیه شانس طالبان برای تصرف افغانستان پس از خروج نیرو های آمریکایی از آن کشور ارزیابی نموده است.

به گزارش اسپوتنیک، استانیسلاو پریتچین، محقق ارشد مرکز مطالعات پس از شوروی آکادمی علوم روسیه و کارشناس باشگاه بحث و گفتگو بین‌المللی والدای در یک مصاحبه بیان داشت که پس از خروج نیرو های آمریکا از افغانستان ، جنبش طالبان (سازمان تروریستی ممنوع در روسیه) در صورت به مبارزه خود امکان ادامه خواهند داد، اما جنگجویان این گروه قادر به کنترل کل خاک افغانستان نخواهند بود.

پریچین خاطرنشان کرد که وخامت کنونی اوضاع در شمال افغانستان نتیجه مستقیم "تأثیر روانی" ناشی از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور است. "آمریکایی ها ، به عنوان نیرویی که از مقامات افغانستان حمایت می کرددند، اکنون در صحنه حضور ندارند."

 سفیر روسیه: اوضاع در مزار شریف ناآرام است، اما شهر در کنترل طالبان نیست - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.07.2021
سفیر روسیه: اوضاع در مزار شریف ناآرام است، اما شهر در کنترل طالبان نیست

بنابراین به گفته این کارشناس "طالبان اکنون  احساس می‌کنند که فرصتی برای افزایش کنترل بر منطقه برای شان فراهم شده".

 در عین حال ، این کارشناس بدتر شدن اوضاع در کشور پس از خروج نهایی نیروهای آمریکایی و ناتو را رد نمی‌کند و خاطرنشان می‌سازد که قدرت نظامی مقامات رسمی افغانستان به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

پریتچین گفت ، با این وجود ، طالبان نیز از حد معینی از توانایی های جنگی برخودار می‌باشند. بعلاوه ، این گروه ممکن است با مقاومت گروههای دیگر از جمله دولت اسلامی (داعش ، ممنوع در روسیه) روبرو شود.

 وی افزود: "هیچ کس علاقه ای به حاکمیت تنهایی طالبان ندارد، و در عین حال، طالبان نیز  این فرصت را ندارند که به یگانه نیرو مسلط در تمام مناطق افغانستان تبدیل شوند".

کارشناس اظهار داشت که سرانجام این گروه به  مذاکره موافقت نموده و به پیوستن به دولت متوصل خواهند شد.

خروج رسمی نیروهای ایالات متحده و ناتو از افغانستان از اول ماه مه آغاز شد. جو بایدن رئیس جمهور آمریكا اعلام كرد که طبق برنامه زمان‌بندی شده سربازان آمریکایی باید تا روز ۱۱ سپتامبر خاک افغانستان را ترک کنند. این در حالی است که احتمال می‌رود نیروهای آمریکایی زودتر از زمان تعیین شده  خارج شوند. 

گفتنی است حمایت و پشتیبانی آمریکا از افغانستان با خروج نیروهای نظامی آمریکا از آن کشور به پایان نمی‌رسد. این پیام اصلی رئیس جمهور آمریکا در دیدار وی با اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала