کرزی: جنگ ناکام آمریکا منجر به وضعیت کنونی شد

© Sputnik / Kh. Akifiحامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان
حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.07.2021
عضو شوید
رییس‌ جمهور پیشین کشور مأموریت جنگی ائتلاف جهانی به رهبری ایالات متحده در افغانستان را، ناکام میداند.

به گزارش اسپوتنیک، حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور با اینکه نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان را آمادۀ دفاع از کشور در نبود نیروهای خارجی می‌داند، می‌گوید که ناکامی ایالات متحده در رسیدن به هدف مبارزه با هراس‌افگنی، افغانستان را با سرنوشت کنونی رو به‌رو کرده‌است.

رییس جمهور پیشین کشور می‌گوید که ایالات متحده آمریکا در گذشته به جای رفتن به پناهگاه‌های امن هراس‌افگنان در پاکستان، روستا‌های افغانستان را بمباران کرد که این کار منجر به ناکامی واشنگتن در جنگ با هراس‌افگنی و افراط گرایی شد.

او تأکید کرد که حضور 20 سالۀ جامعۀ جهانی به ویژه آمریکا در کشور سبب رُشد ظرفیت‌ها، بازگشایی مکتب‌ها و برگشت زنان به صحنه‌های اجتماعی و اقتصادی شد و اکنون افغانستان یک کشور ناکام نیست.

کرزی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.05.2021
کرزی: حکومت با طالبان در بامیان مذاکره کند/هوای گوارایش نیاز به ایرکندیشن ندارد

او افزود: "افغانستان امروز یک کشور ناکام نیست. تا آنجا که مربوط مردم افغانستان می‌شود، آنان قانون اساسی را ساختند، به انتخابات رفتند، دیموکراسی را قلباً در آغوش گرفتند، میلیون‌ها تن به مکتب‌ها رفتند."

او می افزاید: "ما آنچه در توان داشتیم، برای رهنمود افغانستان در مسیر درست، انجام دادیم. افغان‌ها کارهایی خوبی که می‌توانستند انجام دادند و در صحنۀ جهانی آن را به نمایش گذاشتند."

اما او مأموریت جنگی ائتلاف جهانی به رهبری ایالات متحده در افغانستان را، ناکام می‌داند.

او در این باره می‌گوید: "تمام مأموریت با در نظرداشت اهداف بیان شدۀ امریکا و متحدانش در ناتو در پیوند به شکست هراس‌افگنی و افراط‌گرایی، شکست خورده‌است. چون آنها کاری را که باید انجام می‌دادند، انجام دادند و برخلاف کاری را انجام دادند که نباید انجام می‌داند."

او تأکید کرد: "ناکامی امریکا در نابود سازی پناهگاه‌های امن هراس‌افگنان در پاکستان، اوضاع آشفتۀ کنونی را در افغانستان، رقم زد."

با این همه، رییس‌جمهور پیشین امیدوار است که افغانستان بر مشکلات کنونی غلبه کند و اوضاع بهتر شود.ش

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала