علت ظهور یک ستاره مرموز در کهکشان راه شیری فاش شد

© Photo / Oleg Bryzgalov/Insight Astronomy Photographer Of The Year 2017علت ظهور یک ستاره مرموز در کهکشان راه شیری فاش شد
علت ظهور یک ستاره مرموز در کهکشان راه شیری فاش شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.07.2021
عضو شوید
اخترشناسان دانشگاه ملی استرالیا راز یک ستاره مرموز در کهکشان راه شیری را فاش کردند که به دلیل انفجارهای کیهانی 10 برابر قوی تر از ابرنواختر معمولی ظاهر شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مجله Nature Astronomy، اخترشناسان این ستاره را جدید را به عنوان یک فرانواختر مقناطیسی-دورانی توصیف کردند.

ستاره شناسان: مهتاب و زمین به گمان اغلب در داخل حلقه داغ عظیم بوجود آمده اند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.01.2020
کشف یک ستاره خون‌آشام توسط ستاره شناسان

نوع ناشناخته‌های از بلای طبیعی که فقط یک میلیارد سال پس از انفجار بزرگ رخ داد، ممکن است توضیح بیشتری از وجود تعداد زیادی از عناصر غیرمعمول باشد که در ستارۀ بی‌نهایت قدیمی و «ابتدایی ترین» کهکشان راه شیری وجود دارد که به نام SMSS J200322.54-114203.3  (SMSS J200-1142) معرف است. این ستاره بیش از ستاره های هم سن و سال خود دارای فلزات سنگین از جمله روی، اورانیوم، یوروپیم و طلا است. اعتقاد بر این است که ستاره‌های نوترونی ممکن است منبع چنین عناصری در جهان باشند.

SMSS J200-1142 نسبت به آهن به هیدروجن سه هزار برابر کمتر از خورشید است. فلزیت پایین از ویژگی ستاره های بسیار باستانی است. اولین ستاره های جهان تقریباً به‌طور کامل از هیدروجن و هلیوم تشکیل شده بودند. سرانجام آنها فرو ریختند و منفجر شدند و به ستاره های نوترونی یا سیاهچاله تبدیل شدند و عناصر سنگین تری تولید کردند. با این حال SMSS J200-1142 حاوی فلزات سنگین تر از حد انتظار است. به این ترتیب ادغام ستاره های نوترونی نمی‌تواند فراوانی آنها را در یک ستاره باستانی توضیح دهد.

دانشمندان دریافتند که نوع خاصی از (فرانواختر) هایپرنووا می‌تواند فلزات سنگین را در مقادیر مورد نیاز تولید کند و به احتمال زیاد ستاره SMSS J200-1142 از بقایای آنها به وجود آمده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала