اتمر: دامنه جنگ افغانستان به کشورهای منطقه و جهان می رسد

© @https://www.mfa.gov.af حنیف اتمر: دامنه جنگ افغانستان به کشورهای منطقه و جهان می رسد
 حنیف اتمر: دامنه جنگ افغانستان به کشورهای منطقه و جهان می رسد  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.07.2021
عضو شوید
وزیر امور خارجه، به کشورهای منطقه و جهان هشدار داده است که جنگ در افغانستان تنها داخلی نخواهد ماند و دامنه این جنگ به کشورهای منطقه و جهان نیز کشیده خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه هشت صبح، محمدحنیف اتمر، وزیر امور خارجه، در گفت‌وگو با فارین پالیسی گفته است که جنگ جاری تنها به افغانستان خلاصه نخواهد شد، بلکه تأثیر بیش از تصور خواهد داشت و به شبکه‌های تروریستی بین‌المللی و به گروه‌های جرایم سازمان یافته جهانی اجازه فعالیت مشترک علیه منافع جهانی را می‌دهد.

 حنیف اتمر: سفر هیات پاکستانی به کابل با دست‌آورد هایی همراه است  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.05.2021
حنیف اتمر: سفر هیات پاکستانی به کابل با دست‌آورد هایی همراه است

اتمر اذعان کرده است که تروریسم «خوب و بد» ندارد و تمایز میان گروه‌های تروریستی نباید سیاست کشورها باشد. محمدحنیف اتمر گفته است: «این‌که روی یک گروه تروریستی تمرکز شود و امیداور باشید که بقیه گروه‌ها به شما آسیب نمی‌زنند، واقع‌گرایانه نیست. این گروه‌ها به دنبال شما خواهند آمد.»

اتمر افزوده است که افغانستان و امریکا می‌دانند که طالبان و گروه‌های دیگر تروریستی یک تهدید قوی برای صلح و ثبات در منطقه و جهان هستند.

در همین حال، او خاطرنشان کرده است که هدف طالبان از جنگ، خروج سربازان خارجی از افغانستان نیست، بلکه آنان می‌خواهند تا «امارات اسلامی» را دوباره روی کار کنند.

او گفته است: «طالبان به تعهدات خود در توافق‌نامه دوحه پابند نیستند در حالی‌که ما با تمام ایمانداری به آن عمل کردیم.»

اتمر خاطرنشان کرده است که گروه طالبان با اعلام خروج سربازان خارجی از افغانستان، دامنه وسیع از ترورها را در سراسر کشور گسترش دادند و به خشونت‌ها افزودند.

به گفته وزیر امور خارجه کشور، در نتیجه این حملات طالبان بیش از ۳۵ هزار نفر کشته شدند که از این میان ۳۰ درصد شان غیرنظامیان اند. اتمر افزود: «بیش از ۲۰۰ هزار نفر از خانه‌های‌شان آواره شده‌اند».

در همین حال، اتمر تصریح کرده است که طالبان زمانی به خشونت و جنگ افزوده‌اند که افغانستان در معرض کرونا و خشک ‌سالی قرار دارد. او گفت که این گروه نمی‌توانست زمان سخت‌تری را برای شروع این کارزار وحشیانه و تهاجمی در افغانستان انتخاب کند.

از سویی هم، حنیف اتمر به فارین پالیسی گفته است که افغانستان با توجه به اهمیت استراتژیک خود از نظر نقطه اتصال منطقه‌ای از ثبات بهره‌مند خواهد شد؛ زیرا ثبات منطقه بسته‌گی به ثبات افغانستان دارد.

با این وصف، وزیر امور خارجه کشور گفت، اگر پاکستان باور دارد که صلح و ثبات در افغانستان یک ضرورت منطقه‌ای است، باید در این راستا سهیم شود.

اتمر، بر نقش چین و پاکستان برای تشکیل اجماع منطقه‌ای به هدف حمایت از صلح افغانستان تأکید کرده و گفته است که چین به امریکا و دیگر بازیگران در منطقه و جهان واضح کرد که افغانستان مکان همکاری برای منافع مشترک دو طرف است و باید از آن بهره ببرد.

گفتنی است که خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان و تشدید حملات طالبان در روزهای اخیر سبب نگرانی‌ در برخی از کشورهای همسایه شده است. طالبان برخی از مناطق را در مرز با ایران و کشورهای آسیانه میانه تصرف کرده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала