ایران: مذاکره با طالبان با درخواست دولت افغانستان انجام شد

© @https://twitter.comگفت‌وگوهای میان‌افغانی در تهران آغاز شد
گفت‌وگوهای میان‌افغانی در تهران آغاز شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.07.2021
عضو شوید
یک مقام ارشد وزارت خارجه ایران می گوید که مذاکره با طالبان به درخواست دولت افغانستان انجام شد و برای این بود که صلح در افغانستان برقرار شود.

به گزارش اسپوتنیک، سیدرسول موسوی مدیرکل آسیای جنوبی وزارت خارجه ایران در گفتگو با شبکه دو تلویزیون این کشور گفته که مذاکره‌ای که ایران با طالبان انجام داد به درخواست دولت افغانستان و برای این بود که صلح را به افغانستان بیاوریم.

این دیپلمات ارشد ایرانی گفته که با این‌که دعوت‌های بسیار زیادی از ایران می‌شد برای شرکت در روند دوحه و مذاکرات در گوشه‌ و کنار دنیا، ولی ما شرکت نمی‌کردیم و می‌گفتیم مذاکره باید بین خود افغان‌ها صورت بگیرد، صلح متعلق به افغان‌هاست و مذاکره باید بین افغان‌ها صورت بگیرد نه این‌که یک کشور با یکی از طرفین مذاکره کند.

مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه با بیان این‌که آمریکا به دنبال جنگ داخلی در افغانستان است، گفت: افغانستان و مردم این کشور باید تلاش کنند که جنگ داخلی در این کشور رخ ندهد.

طالبان بعد از نشست در تهران: جنگ راه حل نیست - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.07.2021
طالبان بعد از نشست در تهران: جنگ راه حل نیست

وی با بیان این‌که همه ماجرایی که اکنون اتفاق می‌افتد به شکست قطعی نظامی آمریکا  در افغانستان برمی‌گردد، اظهار داشت: آمریکا  به بهانه مبارزه با تروریسم که بعدا اهداف خود را گسترش داد به افغانستان حمله کرد و 20 سال، استراتژی‌های مختلف خود را آزمایش و افغانستان را به محل آزمایش سلاح‌های خود حتی مادر بمب‌ها تبدیل کرد، اما با همه این اوصاف، در افغانستان شکست خورد و هیچ آینده‌ای را هم برای خودش در آن جا نمی‌دید.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود ایران به طالبان یا گروه‌های دیگر کمک نظامی می‌کند، تصریح کرد: آن‌چه ما دنبال آن هستیم و همین اکنون نیز بسیار خطرناک می‌دانیم، این است که معتقدیم باید جلوی جنگ داخلی گرفته شود.

وی افزود: افغانستان در آستانه جنگ داخلی است و هنوز این جنگ در آنجا اتفاق نیفتاده است، البته خشونت بسیار بالاست. آن‌چه اکنون تلاش می‌شود این است که آن جنگ داخلی رخ ندهد و بر عکس آمریکا به دنبال این است که جنگ داخلی را در افغانستان ایجاد کند که مردم بگویند دوباره برگردید، ولی من فکر نمی‌کنم که بحث برگشت آمریکا، شدنی باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала