واکنش وزارت داخله به ادعای طالبان از تصرف 85 در صد خاک افغانستان

© Photo / Tariq Arianطارق آرین
طارق آرین - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.07.2021
عضو شوید
سخنگوی وزارت داخله، ادعای طالبان مبنی بر تصرف 85 درصد خاک افغانستان را «کارزار تبلیغاتی» خواند.

به گزارش اسپوتنیک، مقام‌های طالبان روز جمعه ادعا کردند که 85 درصد از خاک افغانستان به تصرف نیروهای این گروه در آمده است اما مقام‌های دولت افغانستان این ادعا را رد کرده و آن را بخشی از «کارزار تبلیغاتی» گروه طالبان توصیف کرده‌اند.

شهاب الدن دلاور، عضو رهبری طالبان، روز جمعه نهم جولای (18 سرطان) در مسکو ادعا کرد که از 398 ولسوالی، 250 ولسوالی در کنترول این گروه قرار دارد.

سهیل شاهین، عضو هیات مذاکره کننده طالبان نیز ابراز داشت: "این ممکن نیست که از طریق جنگ به این آسانی گرفته شوند؛ اما این ها همه شان داوطلبانه به خوشی می‌آیند با امارت اسلامی یکجا می‌شوند."

تصرف گذرگاه‌های مرزی افغانستان توسط طالبان؛ سازمان ملل واکنش نشان داد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.07.2021
تصرف گذرگاه‌های مرزی افغانستان توسط طالبان؛ سازمان ملل واکنش نشان داد

اما طارق آرین، سخنگوی وزارت داخلهٔ افغانستان در صحبت با رسانه ها  این ادعای گروه طالبان را "واهی" خواند.

او گفت: "اگر این ادعای این‌ها یک فیصد هم واقعیت می‌داشت، رهبران این‌ها در خارج زندگی نمی‌کردند. خانواده ها و بچه‌های شان (فرزندان شان) در بیرون نمی‌بود."

شهاب الدین دلاور عضو هیات مذاکره کنندهٔ طالبان روز جمعه در مسکو در پاسخ به سوالی گفت که اگر این گروه بخواهد در جریان دو هفته تمام افغانستان را تصرف خواهند کرد.

اما طارق آرین گفت که برخلاف گفته‌های طالبان، تلفات این گروه هر روز افزایش می‌یابد و "اجساد خود را در پنجاب (ایالت پاکستان) و آنسوی خط در گورهای دسته‌جمعی دفن می‌کنند".

حکومت افغانستان همواره پاکستان را به تجهیز و تمویل گروه طالبان متهم کرده و می‌گوید که رهبران این گروه در پاکستان زیست دارند و حتا زخمی هایشان نیز در شفاخانه های پاکستان تداوی می‌شوند. اما پاکستان این اتهامات را رد می‌کند.

سخنگوی وزارت داخلهٔ افغانستان خطاب به گروه طالبان گفت که "فرصت صلح را از دست ندهند و نوکری را کنار بگذارند".

دولت افغانستان همچنان ادعای طالبان مبنی بر سقوط بندر اسلام قلعه و تورغندی هرات در مرز با ایران را رد کرده و می‌گوید که در حال حاضر، نیروهای امنیتی افغان در این بنادر حضور دارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала