حل معمای شفق‌های پرتو ایکس سیاره مشتری پس از 40 سال

© Photo / NASA, ESA, and J. Nichols (University of Leicester)حل معمای شفق‌های پرتو ایکس سیاره مشتری پس از 40 سال
حل معمای شفق‌های پرتو ایکس سیاره مشتری پس از 40 سال - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.07.2021
عضو شوید
اخیرا مطالعه جدیدی نشان داده که شفق‌های سیاره مشتری می‌توانند بسیار شبیه به شفق‌های زمین باشند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از دیجیاتو، شفق‌ها پدیده‌های طبیعی هستند که در قطب‌های برخی سیارات منظومه شمسی تشکیل می‌شوند. این نورها زمانی به وجود می‌آیند که بادهای خورشیدی به مقناطوسفر سیاره‌ای اصابت کند و مقداری از آن یون‌ها به اتم‌های اتمسفر آن سیاره برخورد کنند.

کشف نشانه‌های حیات در سیاره زحل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.07.2021
کشف نشانه‌های حیات در سیاره زحل

میدان مقناطیسی مشتری 20 هزار بار قوی‌تر از میدان زمین است و بنابراین مقناطوسفر آن چندین برابر بزرگتر است. اگر مقناطوسفر سیاره مشتری در شب دیده می‌شد، مشاهده می‌کردیم که ناحیه‌ای چند برابر ماه زمین را پوشش می‌دهد. به همین دلیل، شفق‌های مشتری بسیار قدرتمندتر از شفق‌های زمینی هستند و انرژی آزاد شده آن در محدوده چندصد گیگاوات قرار دارد. این انرژی به اندازه‌ای است که می‌تواند تمام بشریت را برای مدت کوتاهی بی‌نیاز کند.

شفق‌های مشتری پرتوهای ایکس غیرعادی از خود نشر می‌کنند. این پرتوها با برخورد یون‌های خورشیدی با اتم‌های گوگرد و اکسیجن قمر آیو مشتری به وجود می‌آیند. شفق‌های پرتو ایکس مشتری مانند ساعت کار می‌کنند. هر کدام پالس‌های مرتبی را در هر چند دقیقه می‌فرستند.

توضیح مکانیزم دقیق این پدیده برای 40 سال مشخص نبود. برای حل این مسئله محققان ناسا فضاپیمای جونو را به سیاره مشتری فرستادند. در همین حال، تلسکوپ فضایی XMM-Newton سازمان فضایی اروپا نیز در مدار زمین از راه دور شفق‌های مشتری را بررسی می‌کرد.

دانشمندان متوجه شدند که پرتوهای ایکس شفق‌ها با نوسانات منظمی در خطوط میدان مقناطیسی مشتری به وجود می‌آیند. این نوسانات موجی از پلاسما را در ابعاد سیاره‌ای تولید می‌کنند. این موج پلاسمایی، یون‌های سنگین را روی خطوط میدان مقناطیسی هدایت می‌کند تا به اتمسفر برخورد کنند و انرژی آزاد کنند. این انرژی به شکل موج الکترومقناطیسی در طول موج پرتوی ایکس آزاد می‌شود.

امواج پلاسمایی مشابهی نیز شفق‌های زمین را به وجود می‌آورند. با اینکه مشتری از هر لحاظی از زمین بزرگتر است، مکانیزمی که شفق‌های مشتری را به وجود می‌آورد کاملا مشابه مکانیزمی است که شفق‌های زمین را تشکیل می‌دهد. چنین سرنخی می‌تواند پروسه‌ای جهانی را برای شفق‌ها در فضا پیشنهاد کند.

با این حال هنوز نمی‌دانیم که چرا خطوط میدان مقناطیسی مشتری به طور منظمی نوسان می‌کنند. احتمالا واکنش میدان مقناطیسی با بادهای خورشیدی یا جریان‌های پلاسما با سرعت بالا در بین مقناطوسفر مشتری چنین نوساناتی را به وجود می‌آورند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала