قانونی در دیدار با عبدالله: در نشست تهران بر پایان جنگ و تمرکز بر راه‌حل سیاسی تأکید شد

© Dr. Abdullah Abdullah facebook قانونی در دیدار با عبدالله: در نشست تهران بر پایان جنگ و تمرکز بر راه‌حل سیاسی تأکید شد
قانونی در دیدار با عبدالله: در نشست تهران بر پایان جنگ و تمرکز بر راه‌حل سیاسی تأکید شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.07.2021
عضو شوید
رییس شورای مصالح ملی افغانستان امروز با رئیس و اعضای هیات اعزامی مذاکره کننده ای این کشور به ایران دیدار کرد. 

گفت‌وگوهای میان‌افغانی در تهران آغاز شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.07.2021
ایران: مذاکره با طالبان با درخواست دولت افغانستان انجام شد
به گزارش اسپوتنیک، دفتر رسانه ای شورای عالی مصالحه ملی افغانستان درباره دیدار رییس این شورا با هیات اعزامی به ایران نوشته است، که یونس قانونی معاون پیشین ریاست‌جمهوری افغانستان که چندی پیش در رأس هیاتی به ایران رفته و با طالبان دیدار کرده بود، گفته است، که دیدگاه‌های مطرح در نشست تهران،  روشن بوده است.

قانونی، روز یک‌شنبه  در دیدار با عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ ای ملی گفته است، که هیات دولت افغانستان، دیدگاه‌های خود را در روشنایی رهنمودهایی که از سوی کمیته‌ی رهبری شورای عالی مصالحه تدوین شده بود، در نشست تهران مطرح و بر یافتن راه حل سیاسی همه‌شمول از طریق‌ گفت‌وگو و مذاکره تأکید کرد.

از سویی هم، عبدالله، در این دیدار گفته است: «ما به صلح عادلانه و پایدار پابند هستیم و راه حل بیرون رفت از بحران کنونی در کشور را در گفت‌وگو می‌دانیم. ما بارها تأکید کرده ایم که مشکل افغانستان راه حل نظامی ندارد. از اعلامیه‌ی مشترک دو طرف در پایان نشست تهران استقبال می‌کنیم. عمل‌کردهای دو طرف میزان تعهد آنان را به مفاد این اعلامیه نشان می‌دهد».

عبدالله، از گروه طالبان خواسته است تا با استفاده از فرصت، پیش از این که دیر شود، تعهد خود را به گفت‌وگو و حل قضایای کلان ملی نشان دهد.

رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی، تأکید کرده است؛ عده‌ای فکر نکنند که می‌توانند از طریق زور خود را بر مردم تحمیل کنند. «موضع ما و مردم افغانستان در مقابل زورگویی روشن است.»

هیات گروه طالبان به ریاست شیرمحمد عباس ستانکزی، معاون دفتر سیاسی طالبان، روز چهارشنبه -۱۶ سرطان- در حضور محمدجواد ظریف، وزیر خارجه‌ی ایران، در نشست دو روزه‌ای با برخی از چهره‌های سیاسی افغانستان، شرکت کرد.

از سوی دولت افغانستان، محمدیونس قانونی، معاون پیشین رییس‌جمهور، عبدالسلام رحیمی، نماینده‌ی رییس‌جمهور در امور صلح و عبدالکریم خرم، از چهره‌های پیشین سیاسی، در این نشست شرکت کرده بودند.

در اعلامیه‌ی مشترکی که در پایان این نشست دو روزه، از سوی این چهره‌های سیاسی و هیئت طالبان منتشر شد، آمده است؛ دو طرف، با درک مشترک از خطرات ناشی از ادامه‌ی جنگ و صدمه‌ای که به افغانستان وارد می‌شود، توافق کرده اند که جنگ راه حل نبوده و باید همه تلاش‌ها بر راه‌حل سیاسی و صلح‌آمیز متمرکز شود.

در اعلامیه آمده است: «گفت‌وگوها در فضای صمیمانه صورت گرفت و همه مسایل، به گونه‌ی مفصل و با صراحت مطرح شد. هر دو طرف، تصمیم گرفتند تا مواردی را که ضرورت به مشوره‌ی بیش‌تر دارد، مانند ایجاد مکانیزم گذار از جنگ به صلح دایمی، نظام اسلامی مورد توافق و نحوه‌ی دست‌یابی به آن، در نشست بعدی که به زودی برگزار خواهد شد، مورد بحث قرار داده و به نتیجه برسند».

در اعلامیه آمده است، که دو طرف، نشست تهران را فرصت و زمینه‌ی جدید برای تقویت راه حل سیاسی بحران افغانستان دانسته اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала