حکومت افغان شمول اسلامی؛ گفتگوی تازه شاهین با اسپوتنیک افغانستان

© Sputnik / Z.M طالبان: آتش بس پس از برقراری یک حکومت فراگیر به دست می‌آید
 طالبان: آتش بس پس از برقراری یک حکومت فراگیر به دست می‌آید - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.07.2021
عضو شوید
یکی از نماینده گروه طالبان که در مسکو به سر می‌برد، می‌گوید که آتش‌بس پس از برقراری یک حکومت فراگیر اعلام خواهد شد.

سهیل شاهین عضو هئیت گفتگوکننده طالبان در مسکو، در یک گفتگو اختصاصی با خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان در مورد تامین امنیت فرودگاه کابل از سوی نظامیان ترکیه گفت:

"به نظر ما ترکیه و ناتو یکجا به افغانستان آمده اند، پس بر اساس توافق‌نامه دوحه که در 29 فبروری 2020 امضا شد، یک‌جا باید افغانستان  را ترک کنند. کشورها باید بیشتر بالای پروسه صلح تمرکز کنند و در مورد آن نقش مثبت خویش را ایفا نمایند".
طرح 90 روزه طالبان برای اجتناب از جنگ، ماه‌ها ازسوی عبدالله خوانده نشده بود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.07.2021
طرح 90 روزه طالبان برای اجتناب از جنگ، ماه‌ها ازسوی عبدالله خوانده نشده بود

شاهین در پاسخ به این سوال که دولت کابل اعلام می کند که طالبان نمی‌خواهد مذاکره کنند و سفیر افغانستان در روسیه گفت که طالبان نه برای صلح، بلکه در باره صلح می خواهند مذاکره کنند و نیز درمورد اینکه مذاکرات بین الافغانی چه زمانی آغاز می شود؟‎ گفت:

"ما معتقد هستیم که برخی نظریات به جای اینکه واقعیت را منعکس کنند، بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد. مذاکرات هم اکنون در دوحه جریان دارد و روی بعضی موارد پس از مذاکرات توافق هم شده است، آیا این نشان دهنده مذاکرات نیست؟، یا فقط این تماس‌ها است؟، این همه میرساند که منتشر کنند‌ه‌گان این تبلیغات یا از جریان مذاکرات خبر ندارند و یا  هم می‌خواهند به گونه قصدی این واقعیت را منتشر نکنند".

این عضو مذاکره کننده طالبان در مورد اینکه اجندای مذاکرات چی است؟‎، اظهار داشت:

"پس از آغاز مذاکرات بین الافغانی در دوحه، هر دو تیم مذاکراتی، نخست روی طرزالعمل مذاکرات توافق کرده و آن را ترتیب دادند و بعدا هر تیم، اجندای خود را ارائه کرد. از جهت دیگر توافق شد که بالای نکات مشترک مذاکرات صورت گیرد. فعلا بالای همان نکاتی که توافق صورت گرفته مذاکرات ادامه دارد و طوری که قبلا نیز یادآور شدم، در مواردی که اجندای آن آماده شده توافق نیز صورت گرفته است".

او در جواب به خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان در مورد اینکه طالبان برای آشتی ملی چه برنامه ای دارند؟ بیان داشت:

"در مورد آشتی ملی باید یادآور شد که هر دو تیم، باید در خصوص یک حکومت "افغان‌شمول اسلامی" توافق کنند، و از طریق مذاکرات به این هدف برسند و این خودش در جهت آشتی ملی یک اقدام موثر و بارز خواهد بود".
سهیل شاهین درباره موانع اصلی فعلی در پروسه صلح گفت: ‎
"به نظر ما دلیل اصلی بطی بودن مذاکرات، مربوط به تیم مقابل است، زیرا این تیم از یکسو به مذاکرات انعطاف نشان نمی‌دهد و از طرف دیگر تعهداتی را که در توافق نامه دوحه صورت گرفت و بر اساس آن  مذاکرات بین الافغانی آغاز شد،عملی نمی کند مانند، رهایی متباقی زندانیان امارات اسلامی و حذف طالبان از فهرست سیاه. اگر چه در توافق‌نامه به صراحت گفته شده که پس از مذاکرات بین الافغانی در سه ماه، باید همه زندانیان رها شوند و فهرست سیاه نیز باید از بین برده شود اما نسبت تعلل از طرف تیم مقابل و همچنان عدم دلچسبی در این مورد از سوی امریکایی ها با وجودیکه تعهد نیز کردند؛ این پروسه بسیار کند به پیش برده می‌شود. ما از جانب خود تمام نکاتی را که در توافق نامه دوحه تعهد کردیم ،عملی نمودیم و به آنها پابند بودیم".
طالبان: بیش از 250 ولسوالی در کنترول ما است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.07.2021
طالبان: بیش از 250 ولسوالی در کنترول ما است

عضو ارشد رهبری طالبان که اکنون در مسکو است، درباره اینکه طابان ادعا می‌کردند که دلیل جنگ مبارزه با اشغالگران خارجی بود. بزودی خارجی ها افغانستان را ترک می کنند و آیا با خروج نظامیان خارجی شدت عملیات جنگی را این گروه کاهش خواهند داد و آیا آتش‌بس را اعلام می‌کنند؟ می‌گوید:

"ما با خارجی ها مشکل داشتیم، آنها کشور ما را اشغال کرده بودند، ما در مقابل آنها مبارزه و مقاومت می کردیم ، اما سرانجام ما با آنها (خارجی ها)  سرمیز نشستم توافق کردیم و آنها قبول کردند در مدت 14 ماه از کشور ما بیرون می‌شوند و ما نیز توافق کردیم که در زمان خروج، بالای شان حمله نمی‌کنیم، در مورد بُعد داخلی مسئله هم باید اولا تیم طرف مقابل با ما بنشیند تا به یک توافق سیاسی برسیم و بعدا در مورد آتش بس صحبت کنیم، تا به یک صلح دوامدار در کشور برسیم. اما این تیم در مورد مسایل سیاسی، هیچ تمایل نشان نمی‌دهد و به آن توجه ندارد  تا با ما مسئله را حل کنند؛ آنها فقط آتش بس می خواهند تا در قدرت بمانند که به نظر ما این برخورد واقع بینانه نیست و نه هم حل مسئله این است. آنها باید انعطاف نشان دهند تا به یک حل جامع برسیم و به جای "اداره کابل" یک نظام افغان شمول اسلامی روی کار شود تا همه افغان‌ها در آن سهیم باشند و بعدا در مورد آتش بس صحبت بکنیم و به توافق برسیم".

شاهین در مورد اینکه طالبان چی تغیراتی را در زندگی افغان‌ها خواهند آورد می‌گوید که ‎به نظر ما زمانی تغییر اساسی در زندگی زنان، کودکان ومردان افغانستان بوجود میآید این ایجاد یک "حکومت اسلامی افغان شمول" است. اول اینکه همه افغان ها یک کشور آزاد می‌داشته باشند، دوم  توجه همه در مرکز به بازسازی و انکشاف کشور متمرکز می‌شود و در صلح ؛ امنیت، صفا و آشتی زندگی می کنند، مداخلات خارجی قطع می شود و اطمینان به کشور ما باز می‌گردد. در مورد حقوق زنان باید گفت که  آنان به حقوق اساسی شان، مانند حق تعلیم (درس) و حق کار در چوکات اسلامی و اصول اسلامی، دسترسی داشته می‌باشند همه این موارد می‌رساند که در زندگی افغانها در موجودیت یک "حکومت اسلامی افغان شمول" تغییر مثبت خواهد آمد.

در عرصه اینکه افغانستان در تولید مواد مخدر مقام اول در جهان دارد و اینکه طالبان چه برنامه ای برای مبارزه با کشت و‌ قاچاق مواد مخدر در افغانستان دارد، گفت: ‎ما خلاف قاچاق مواد مخدر، کشت و زرع خشخاش هستیم، ما می خواهیم که کار و بار مواد مخدر را به صفر برسانیم اما چون  سطح زندگی مردم ما زیر خط غربت قرار دارد لذا به نظر ما به یک مکانیسم معیشتی بدیل ضرورت است. اما هدف ما این است هم قاچاق و هم کشت مواد مخدر را تا  سطح صفر پایین بیآوریم.

طالبان: در توافق نامه به اینکه بالای ولایات حمله نشود، چیزی ذکر نشده است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.07.2021
طالبان: در توافق نامه به اینکه بالای ولایات حمله نشود، چیزی ذکر نشده است

درعین حال در صحبت‌های خود در مورد اینکه مردها و هم زنان حق تعلیم "از مکتب تا دکتورا" را خواهند داشت و در این خصوص که بالاتر از دکترا رتبه های علمی هم وجود دارند و آیا مردم می توانند آنها را کسب کنند؟ افزود:

"‎ما در کنفرانس مطبوعاتی یک مثال دادیم که همه از ابتدا تا انتهاء  می توانند تحصیل کند، اما امکانات تحصیل "انستیتوت، دانشگاه، و مراکز علمی" باید در داخل کشور ما باشد و در صورت دسترسی به زمینه های تعلیم برای  دانشجویان چرا نه، مشکلی نیست".
سهیل شاهین عضو هیئت طالبان در مورد اینکه طالبان در مناطقی که تصرف کردند بر زنان محدودیت وضع کردند، می گوید: این بیشتر تبلیغات است تا واقعیت های عینی. ما پالیسی خود را در کنفرانس مطبوعاتی بیان کردیم و آن اینکه زنان می‌توانند از ابتدا تا دکتورا تعلیم (درس) کنند، البته اگر در بعضی مناطق این امر نسبت شرایط نا ممکن باشد؛ پس این محدودیت نظر به اوضاع امنیتی است نه پالیسی که ما آن را قبلا اعلام کردیم.

سخنگوی پیشین طالبان در قطر در این گفتگو درمورد اینکه این گروه ه اکثریت خاک کشور را کنترل می‌کنند و چگونه زندگی مردم را در این مناطق تنظیم می‌کنند؟ گفت: ‎در این مناطق، که حد اکثریت افغانستان را تشکیل می‌دهد، مردم در صلح و صفا زندگی می کنند، همه در شغل و کار شان آزاد هستند، امنیت دارند، این مناطق با شهرهای که در کنترل اداره کابل است، حتی هیچ قابل مقایسه نیست.
شاهین در مورد طرح اقتصادی این گروه برای افغانستان گفت:‎

"در مورد بازسازی و انکشاف افغانستان طرح ما این است که هم در زیربنا و هم در مورد رو بنا برنامه کوتاه مدت و طولانی مدت ساخته شود و با همه کشورهای منطقه و جهان در این مورد، سطح همکاری ایجاد شود و مساعدت آنها جلب گردد. همچنان بیشتر باید به منابع داخلی ما اتکا شود تا که ما به خود متکی باشیم اما طبعا در مرحله اول نمی‌شود که ما به منابع داخلی  اتکا کنیم، و به اندازه کافی منابع داشته باشیم. اما  طرح و اراده ما برای آینده این است تا افغانستان از هر نگاه به منابع خود متکی شود".

قابل ذکر است که چند روز پیش، محمد نعیم وردک سخنگوی گروه طالبان در قطر در رشته توییتری اعلام کرده بود که هئیت چهار نفره وارد مسکو اند. این هئیت در این سفر با ضمیر کابلوف، نماینده ویژه، رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان دیدار گفتگو نموده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала