سه سناریو بریتانیا برای آینده افغانستان

© AFP 2023 / Patrick Baz طرح سه سناریو برای آینده افغانستان
 طرح سه سناریو برای آینده افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.07.2021
عضو شوید
استردرستیز وزارت دفاع بریتانیا حین سخنرانی تأکید کرده‌است که کشورش به همکاری‌ها با افغانستان ادامه می‌دهد.

به گزارش اسپوتنیک، طلوع خبر داده است که جنرال نیک کارتر، استردرستیز وزارت دفاع بریتانیا می‌گوید که با توجه به شرایط کنونی افغانستان سه سناریو برای آیندۀ این کشور متصور است.

پایان ماموریت 20 ساله انگلیس در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.07.2021
پایان ماموریت 20 ساله انگلیس در افغانستان

به‌نظر نیک کارتر، ادامۀ جنگ با طالبان، فروپاشی نظام و تقسیم افغانستان و رسیدن به صلح با طالبان، سناریوهای محتمل برای آیندۀ افغانستان استند.

او می‌افزاید که آیندۀ افغانستان به همبستگی رهبران سیاسی افغانستان و همکاری کشورهای همسایه برای گفت‌وگوهای صلح با طالبان وابسته است: «هنوز زود است که بگوییم در افغانستان چه اتفاقی می‌افتد. من سه سناریو به ذهنم می‌آیند؛ یکی این‌که دولت فعلی بی‌حمایت ناتو به جنگ ادامه بدهد. دوم این‌که دولت ازهم بپاشد و قوم‌ها مانند گذشته کشور را به چند بخش تقسیم کنند. و سناریوی سوم خوشبینانه این است که طرفین به مصالحه برسند و دولت فعلی کنترل کابل را حفظ کند.»

 British Troops Remembering the Fallen in Afghanistan - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.06.2021
هزینه عملیات نظامی انگلیس در افغانستان محاسبه شد

از سویی دیگر، مایک پامپیو، وزیر خارجۀ پیشین امریکا، می‌گوید که جزییات توافق‌نامۀ  خروج امریکا از افغانستان جنجالی است.

پومپیو در بخشی دیگر از سخنانش، از رهبران افغان نیز انتقاد می‌کند: «رهبران افغان در خاورمیانه و اروپا خانه‌های زیبا دارند؛ در همه‌جا فساد است. زمان آن رسیده‌است که مردم افغانستان از آنان بخواهند که در برابر طالبان بایستند؛ نه تنها به‌گونه نظامی، بل به‌گونۀ سیاسی هم.»

همزمان فواد چهودری، وزیر اطلاعات پاکستان در تویترش نگاشته‌است که سیاست پاکستان در افغانستان بربنیاد منافع پاکستان خواهد بود و امیدوار است پاکستان بتواند با حکومتی در کابل به پیش برود که بربنیاد دیدگاه‌‎های همه طرف‌ها به میان آمده باشد.

وزیر داخله پاکستان نیز از حصار کشی در امتداد خط دیورند پشتیبانی کرده‌ و گفته‌است که از خاک پاکستان بر ضد افغانستان کار گرفته نمی‌شود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала