افغانستان، محور گفتگوی لاوروف با وزیران خارجه سازمان شانگهای در دوشنبه

© Sputnik / Russian Foreign Ministry /  مراجعه به بانک تصاویر افغانستان، محور گفتگوی لاوروف با وزیران خارجه سازمان شانگهای در دوشنبه
افغانستان، محور گفتگوی لاوروف با وزیران خارجه سازمان شانگهای در دوشنبه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.07.2021
عضو شوید
در اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار می شود، اوضاع افغانستان و طرح کمک به افغانستان محور اصلی مذاکرات خواهد بود.

به گزارش اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه  جهت شرکت در اجلاس وزارای خارجه سازمان همکاری های شانگهای که قرار است در روز های 13 و 14 جولای در تاجیکستان برگزار شود، عازم شهر دوشنبه، پایتخت این‌کشور شد.

بیرق ها کشور های عضو سازمان همکاری شانگهای - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.06.2021
کشور‌های شانگهای و نقش آنان در تأمین صلح در افغانستان

وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان شانگهای در این اجلاس اوضاع افغانستان را که به دلیل خروج نیرو های آمریکایی و ناتو به شدت به وخامت گرائیده است مورد بحث قرار خواهند داد. شرکاء همچنان  بطور سنتی مسائل مربوط به مقدمات اجلاس سران این سازمان را که قرار است در ماه سپتامبر برگزار شود، بررسی می کنند.

در هفته های اخیر، جنگ داخلی در افغانستان با تشدید حملات گروه طالبان به مناطق تحت کنترل حکومت این کشور تشدید شده و اوضاع افغانستان را ناامن تر کرده است. 

بایدن اوایل سال جاری تاریخ 11 سپتامبر را ضرب‌الاجل خروج نیروهای آمریکا از افغانستان اعلام کرد. او پس از اغلام این  ضرب‌الاجل در سخنرانی خود در کاخ سفید گفت یک سال دیگر جنگ در افغانستان راه حل ماجرا نیست، تنها نسخه‌ای برای ادامه بی‌نهایت جنگ است."

 سازمان همکاری‌ شانگهای  (Shanghai Cooperation Organization)، با هدف مبارزه با تهدیدهای امنیتی جدید و با گردهمایی سران کشورهای روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان در سال 1996 در شهر شانگهای تحت عنوان گروه شانگهای - 5 پا به عرصه ظهور گذاشت.

در سال 2005 سه کشور ایران، هند و پاکستان به عنوان اعضای ناظر به این سازمان پیوستند. هند و پاکستان در سال 2017 به عضویت دائم آن درآمدند. ایران نیز در سال‌های 2006 و 2015 درخواست عضویت دائم را ارائه کرد.

افغانستان، مغولستان و بلاروس نیز از اعضای ناظر این سازمان هستند. از دهم  جولای 2015 کشورهای ارمنستان، جمهوری آذربایجان، نپال، کامبوج، ترکیه و سریلانکا نیز به صف متقاضیان عضویت در این سازمان پیوسته‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала