طالبان در چند قدمی کابل؛ 70 قریه اطراف کابل را طالبان گرفته اند

© AFP 2023 / Javed Tanveerطالبان در چند قدمی کابل؛ 70 قریه اطراف کابل را طالبان گرفته اند
طالبان در چند قدمی کابل؛ 70 قریه اطراف کابل را طالبان گرفته اند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.07.2021
عضو شوید
یعقوب حیدری والی کابل اظهار داشته است که 4 ولسوالی دیگر به مشکلات جدی امنیتی روبرو شده اند، اما نیروهای امنیتی از فعال شدن طالبان در این مناطق جلوگیری خواهند کرد."

به گزارش اسپوتنیک، تلویزیون طلوع خبر داده است که طالبان 70 قریه نواحی سروبی را تصرف کرده اند.
مسؤولین محلی در ولسوالی سروبی ولایت کابل گفته اند که از جمله 130 قریه این ولسوالی، 70 آن تحت کنترل طالبان قرار دارد.
به‌گفتۀ مسؤولین محلی در سروبی، طالبان تلاش دارند تا کنترل بخش‌های عایداتی کشور را بدست خود بگیرند.

۱۸جنگجوی طالبان در سروبی کابل کشته شدند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.02.2021
۱۸جنگجوی طالبان در سروبی کابل کشته شدند

یکی از جنرالان قوای مسلح فعلی افغانستان که نخواست اسم اش علنی گردد، در پاسخ به سوال خبرنگار اسپوتنیک گفت:

"جای شک نیست که با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، تحرکات مخالفان در بخش های مختلف بشمول سروبی بیشتر شده، اما به آن پیمانه ای که در رسانه ها ذکر می شود، نیست. نیروهای مسلح افغانستان در مجموع، در وضعیت خیلی بد هم قرار ندارد، اما چون خروج نیروهای امریکایی در مدت زمان کوتاه و به عجله صورت گرفت، که باعث بوجود آمدن خلا گردید، مسلماً تاثیر خود را داشته و دلیل عمده این که بعضی ساحات به دست مخالفان افتاده، همین است".

جنرال افغان افزود که شاهراه کابل جلال آباد به روی ترافیک باز است و تاکید کرد که قوای مسلح کشور آمادگی کامل برای مقابله با طالبان را دارد.
با این حال، محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان به اسپوتنیک گفت:

"مردم روز به روز با مجاهدین می پیوندند، مجاهدین در سراسر کشور نفوذ کرده اند و سعی می ورزند که در امور زندگی یک سلسله سهولت ها را ایجاد نمایند. به همین علت مردم به ما اعتماد می کنند و سربازان دولت نیز با مجاهدین می پیوندند. اکنون دولت کابل اعبتار خود را از دست داده است".

ولسوال سروبی در این باره گفته است: «طالب تلاش دارد که معدن یاقوت را در ولسوالی جگدلک به دست بیاورد. هرچند توانایی استخراج آن را ندارد، اما ما می‌کوشیم که از تسلط آنان بر این معدن جلوگیری کنیم».
در همین حال، یعقوب حیدری، والی کابل می‌گوید که برعلاوه ولسوالی سروبی، چهار ولسوالی دیگر کابل نیز با تهدیدهای بلند امنیتی روبه‌رو استند، اما نیروهای امنیتی نمی‌گذارند که طالبان در این بخش‌ها فعال‌تر شوند.
حیدری گفت:

«دشمن تلاش دارد که کابل را محاصره اقتصادی کند، به سر شاه‌رگ‌های اقتصادی ما و خصوصأ در شاهراه‌های ترانسپورتی ما فشار بیاورد. به‌همین علت دشمن تلاش دارد که سر شاهراه کابل شرق را تحت کنترل خود قرار دهند».

والی کابل می‌گوید که لشکر طیبه و جنگجویان دیگر پاکستانی در جنگ سروبی نقش دارند. او طالب را دشمن خطاب می‌کند می‌افزاید که بقای افغانستان در خطر است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала