تصرف بنادر توسط طالبان و کاهش عایدات گمرکاتی

© Photo / R Nتصرف بنادر توسط طالبان و کاهش عایدات گمرکاتی
تصرف بنادر توسط طالبان و کاهش عایدات گمرکاتی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.07.2021
عضو شوید
هم‌زمان با ادامه نبردها در چندین ولایت کشور میان گروه طالبان و حکومت افغانستان، این‌بار طالبان توجه خود را بر مراکز ولایت‌ها متمرکز کرده است. این گروه در چند روز گذشته اکثر مرز های تجاری کشور را به کنترل خود در آورده است.

مرزهایی چون شیرخان بندر در کندز، آی خانم در تخار، پتان در پکتیا، حیرتان در بلخ و بندر آقینه در فاریاب از جمله بنادر تجارتی افغانستان است که طالبان با حمله بر این بنادر کنترل آن را بدست گرفتند هم‌چنان گزارش ها نیز می‌رساند که گمرک اسلام قلعه و بندر تورغندی در هرات در محاصره طالبان است، هرچند گفته می‌شود برخی از این بنادر دوباره با حملات نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغانستان از کنترل طالبان بیرون شده اند.

افغانستان از رهگذر اقتصادی کشور وارداتی است و اکثر نیازمندی های افغانستان از کشور های بیرونی به افغانستان وارد می‌شود اما با بسته شدن مرز های تجاری و مصرف عایدات این بنادر از سوی طالبان، افغانستان را با چالش دیگر روبرو کرده است.

شماری از اعضای مجلس نمایندگان می‌گویند، که با افتادن کنترل چندین مرز های تجاری به دست طالبان، تاکنون هیچ اقدام برای باز پس گیری این بندرها صورت نگرفته است.

محمد رضا خوشک وطندوست، عضو مجلس نمایندگان می‌گوید که در کنار بندر توغندی بندر اسلام قلعه تاکنون هم به دست طالبان قرار دارد و نهاد های امنیتی نیز از برنامه ها برای پس گیری این مناطق سخن زده اند.

وی می‌گوید:

"هر گاه  بنادر اقتصادی به دست دشمن می‌افتد تاثیر بسیار بدی به جا می‌گذارد و من بارها هشدار داده ام که بندر هرات کمر اقتصاد افغانستان است و حوزه غرب بیشترین تراکم تجاری را ازین بنادر انجام می‌دهند و ما تلاش داریم که با همکاری مسئولان زیربط این مناطق پس گرفته شود اما باید بگویم که بندر اقتصادی بسته است و فعلا هیچ عاید برای افغانستان ندارد بندر که روزانه 500 الی یکهزار موتر رفت و آمد می‌کردند".

آقای وطن‌دوست می‌افزاید، که در کنار این ولسوالی های کهسان، غوریان و زنده‌جان روز گذشته به دست طالبان سقوط کرده است.

از سوی هم مسعوده کروخی، عضو مجلس نمایندگان با ابراز نگرانی از وضعیت جاری می‌گوید که اگر حکومت بنادر از دست رفته را بزودی دوباره پس نگیرد افغانستان با مشکلات زیادی اقتصادی روبرو خواهد شد.

بندر تورغندی هرات به دست طالبان سقوط کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.07.2021
بندر تورغندی هرات به دست طالبان سقوط کرد

خانم کروخی می‌گوید، که هم‌اکنون نبرد شدید در هرات جریان دارد و اکثر ولسوالی های هرات بدون درگیری به نیروهای طالبان تسلیم داده شده و این ضعف مدیریت را نشان می‌دهد.

در همین حال چند روز قبل محمد اسماعیل خان، رهبری جهادی جبهه مقاومت را با اشتراک گسترده هوادارانش در هرات علیه طالبان ایجاد کرده است.

آقای اسماعیل خان می‌گوید، که این جبهه مقاومت می‌تواند از تمامی حمله طالبان دفاع کند و به هیچ طالب اجازه نخواهد داد که دیگر تلاش برای حمله هرات را کنند.

با این‌همه مقام های امنیتی از آغاز عملیات های نظامی برای باز پس گیری ولسوالی های از دست رفته سخن می‌زند.

روح الله احمدزی، سخن‌گوی وزارت دفاع می‌گوید، که نیروهای امنیتی در هرات برنامه مشترک را به همکاری حرکت مردمی علیه طالبان روی دست دارد و بزودی این برنامه ها آغاز خواهد شد.

از سوی هم عنایت الله بابر فرهمند، معاون نخست شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید، که تمامی امکانات وزارت دفاع سلیقه‌ای توزیع می‌شود.

آقای فرهمند در تویترش نوشته است که تمامی تجهیزات و امکانات نظامی نخست به ولایات فرستاده می‌شود که نماینده‌ای در راس تصمیم گیری نظامی داشته باشد و ولایت که نماینده ندارد چوب سوخت جنگ جاری هستند.

این همه در حالی است که چندی پیش حمدالله محب، مشاور شواری امنیت گفته بود که به تمامی ولایت کشور تجهیزات یکسان فرستاده خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала