ترکیه در صدد بهبودی روابط با اسرائیل

© Flickrترکیه در صدد بهبودی روابط با اسرائیل
ترکیه در صدد بهبودی روابط با اسرائیل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.07.2021
عضو شوید
سخنگوی حزب حاکم ترکیه با اشاره به توافق بر سر چهارچوبی برای بهبود روابط با اسرائیل در جریان تماس تلفونی اردوغان و هرتزوگ، گفت انقره می‌خواهد درباره مسئله فلسطین با تل‌آویو گفتگو کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از العام، حزب «عدالت و توسعه» به‌عنوان حزب حاکم ترکیه شامگاه چهارشنبه اعلام کرد که در جریان تماس رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور با «اسحاق هرتزوگ» رئیس جدید اسرائیل، دو طرف درباره همکاری برای بهبود روابط مخدوش دوجانبه توافق کردند.

روز دوشنبه بود که اردوغان طی تماسی با هرتزوگ، انتخاب‌شدن وی به عنوان رئیس جدید اسرائیل را تبریک گفته و مدعی شد که روابط انقره-تل‌آویو برای ثبات منطقه غرب آسیا ضروری است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، «عمر چلیک» سخنگوی حزب عدالت‌وتوسعه در نشست خبری گفت: «بعد از این تماس، چهارچوبی نمایان شد که ذیل آن باید پیشرفت‌هایی در مسائل مختلف برای بهبود [روابط] انجام شود و گام‌هایی برای حل اختلافات در حوزه‌های مشکل‌زا برداشته شوند».

چلیک توضیح داد که مسئله فلسطینی‌ها یکی از موضوعات متعددی است که ترکیه می‌خواهد با اسرائیل درباره آن صحبت کند و همچنین مسائلی مانند گردشگری و تجارت باید برای دو طرف حالت «بُرد-بُرد» داشته باشد.

ترکیه و اسرائیل از می 2018 - و بعد از اینکه انقره به بهانه افزایش حملات اسرائیلی‌ها به نوار غزه و تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین امریکا برای انتقال سفارتخانه از تل‌آویو به قدس، سفیر اسرائیل را اخراج کرد - به‌صورت متقابل سفیر نداشتند.

پیش از این، دو مقام اسرائیلی با اشاره به پیام‌هایی که رئیس‌جمهور ترکیه اخیراَ از طریق باکو و رسانه‌ها به اسرائیل داده، گفتند تل‌آویو هم در حال نزدیک شدن به انقره است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала