سفر سیاسیون به دوحه؛ "هیأت نامتجانس نمی‌تواند در کشور صلح بیاورد"

© Photo / Facebook/Dr.AbdullahAbdullahسفر سیاسیون به دوحه؛ "هیأت نامتجانس نمی‌تواند در کشور صلح بیاورد"
سفر سیاسیون به دوحه؛ هیأت نامتجانس نمی‌تواند در کشور صلح بیاورد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.07.2021
عضو شوید
قرار است یک هیأت سیاسیون افغانستان به دوحه می‌رود تا با اعضای گروه طالبان دیدار و گفتگو کنند.

براساس گفته‌های منابع به شبکه تلویزیونی طلوع، سیاسیون افغانستان در پایان هفته جاری به دوحه می‌روند. این هیأت شامل ۱۱ نفر منجمله عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی، حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان، یونس قانونی، معاون رییس جمهور پیشین افغانستان و فاطمه گیلانی، می‌باشد.
فاطمه گیلانی تنها بانو در ترکیب این هیأت است.

بزودی 11 سیاستگر افغانستانی به دوحه برای گفت و گو با طالبان سفر می کنند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.07.2021
بزودی 11 سیاستگر افغانستانی به دوحه برای گفت و گو با طالبان سفر می کنند

اعضای مجلس نمایندگان از برگزاری این مذاکرات اظهار خرسندی کرده و باور دارند که تنها راه حل برای بیرون رفت از بحران کنونی تن دادن به مذاکرات است.
مسعوده کروخیل، نماینده مردم در مجلس نمایندگان به اسپوتنیک افغانستان می‌گوید:

«من فکر می‌کنم تنها راه‌حل ممکن جز مذاکره چیزی دیگری نیست. نگاه همه مردم افغانستان دوخته شده به مذاکرات دوحه و دیگر مذاکرات است. دولت باید از هر راه ممکن برای شدت گرفتن مذاکرات وارد شود؛ چه آتش‌بس یا هر راه دیگر. چون تنها مردم هستند که آسیب می‌بینند. انتظار ما و همه مردم دریافت راه‌حل در پی برگزاری مذاکرات است».

از سوی هم کارشناسان سیاسی ترکیب این هیأت را نا متجانس می‌دانند و باور دارد با چنین هیأتی مذاکرات بی‌نتیجه به پایان خواهد رسید.
سلمان علی دوست‌زاده، کارشناس سیاسی به اسپوتنیک افغانستان می‌گوید:

«من گمان می‌کنم ترکیب هیأت گفتگو کننده در دوحه جز چند نفر، همان هیأتی است که قبلا تجربه مذاکره با طالبان را داشته اند ولی موفق نبودند و هیچ دست‌آوردی نداشتند. این ترکیب که قرار است با نوکران بیگانه (طالبان) مذاکره کنند هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت».

به باور این کارشناس سیاسی، توافق دوحه در گذشته توافقی بین امریکا و طالبان بوده است که باعث امتیازگیری طالبان شد.
بر اساس تحلیلی که آقای دوست‌زاده دارد تأکید می‌کند که طالبان می‌خواهند تا با اشتراک در این مذاکرات نام خود را از لست سیاه حذف کنند و بدون رسیدن به یک توافق نهایی بر موجودیت خود مشروعیت بخشند. و این همه، دادن امتیاز یک جانبه به گروهای تروریستی مانند طالبان است.
این مذاکرات در حالی انجام می‌شود که در بیش از ییست‌وپنج‌ ولایت کشور جنگ جریان دارد و طالبان بر دولت و دولت بر طالبان هر روز خسارات سنگین وارد می‌کند؛ اما در این میان غیر نظامیان چوب سوخت جنگ جاری در کشور شده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала