شکایت مارشال: رزمنده‌گان داوطلب در جنگ علیه طالبان یک قوطی مرمی هم دریافت نکرده‌اند

© Photo / Dustom شکایت مارشال: رزمنده‌گان داوطلب در جنگ علیه طالبان یک قوطی مرمی هم دریافت نکرده‌اند
شکایت مارشال: رزمنده‌گان داوطلب در جنگ علیه طالبان یک قوطی مرمی هم دریافت نکرده‌اند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.07.2021
عضو شوید
مارشال عبدالرشید دوستم، رییس حزب جنبش اسلامی که در یک نشست به صورت آنلاین صحبت می‌کرد، اعلام کرد که نیروهای تحت امرش در شمال کشور هیچ کمکی از سوی دولت دریافت نکرده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه هشت صبح، مارشال دوستم، روز جمعه، بیست‌وپنجم سرطان در این نشست آنلاین به پرسش خبرنگاران در کابل پاسخ داد. او گفت که شماری از سخنگویان دولت می‌گویند که به کسانی که در ساختار ارتش افغانستان نیستند و آموزش ندیده‌اند، سلاح و مهمات نمی‌دهند.

رییس حزب جنبش تصریح کرد که شمار زیادی از مردم برای دفاع از کشور داوطلبانه برخاسته‌اند و باید حمایت شوند. به گفته مارشال دوستم 170 افراد تحت رهبری او که در شمال کشور با طالبان می‌جنگند ثبت و راجستر رجال برجسته هستند.

پیام مارشال دوستم به ارتش افغانستان:  یک مرمی هم اگر دارین تسلیم نشوین+ویدیو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.06.2021
پیام مارشال دوستم به ارتش افغانستان: یک مرمی هم اگر دارین تسلیم نشوین+ویدیو

مارشال دوستم خاطرنشان کرد که وقتی به رییس امنیت ملی تماس گرفته است به او تنها دو میلیون افغانی فرستاده است.

او افزود: "دو هزار نفر آن‌جا جنگ می‌کنند، با دو میلیون افغانی به این همه نیرو مرمی بخرند، اعاشه و اباطه کنند، به موترشان تیل بیندازند یا هم دوا و دارو بخرند؟".

دوستم می‌گوید: "من چندین بار به شورای امنیت لیست روان کردم، نمره‌های سلاح‌شان را روان کردم که حداقل غم اکمالات و مهمات این نیروها خورده شود. ما نمی‌خواستیم که یک نیروی جدا از اردو داشته باشیم".

دوستم گفت که باری فرزندش یارمحمد دوستم به وی گفته است: «به ما راپور آمده است که دوهزار مرمی یا پنج هزار مرمی خریده است. شما ببینید که برای بیش از دو هزار نفر، دو هزار مرمی یا پنج هزار مرمی چه می‌شود؟»

به گفته او، برای نیروها تحت امرش در شمال به ویژه جوزجان کمک نشده است و نیروهای مردمی و امنیتی از یک دیگر کمک می‌گیرند.

در همین حال، مارشال عبدالرشید دوستم، تصریح کرد که او چندین بار به ریاست جمهوری و شورای امنیت گفته است: "یک روز ما زمین‌گیر می‌شویم. از قومندان‌های خیزش‌های مردمی باید کار بگیریم".

او در ادامه سخنان خود گفت که به ریاست جمهوری و شورای امنیت ملی خاطرنشان کرده است: "سرباز و اردوی ما جوان است. جنگ چریکی و پارتیزانی قشون سرخ روسیه و امریکا را خسته ساخت، این جوانان را هم خسته نسازید".

بازدید مارشال دوستم از مناطق تصفیه شده در امتداد بزرگ‌راه جوزجان - سرپل  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.06.2021
حضور مارشال دوستم در خط مقدم جنگ با طالبان در شاهراه شبرغان-سرپل

مارشال دوستم گفت  که از بیست سال به این‌سو طرح استفاده از نیروهای خیزش مردمی را به گوش مسوولان تکرار می‌کرده است؛ اما شنیده نشد. دوستم افزود که اگر حرف‌های او شنیده می‌شد حال دولت دست بالا می‌داشت، جغرافیا به طالبان تنگ و نیز ولسوالی‌ها را از چنگ طالبان آزاد می‌شد. رهبر حزب جنبش اسلامی تأکید کرد که با مدیریت ضعیف چنین حالت در کشور پیش آمده است.

مارشال دوستم هم‌چنان از وضعیت شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان اطمینان داده است. او افزوده که جنگ در پنج کیلومتری شهر شبرغان جریان دارد و مرکز شهر امن و آرام است.

مارشال می گوید که طالبان در جنگ های اخیر شمال در هر جنگ 40، 60 تا 100 نفر هم تلفات داشته‌اند. و نیز تعداد زیادی از سرگروپ‌ها و قومندان شان را از دست داده‌اند. دوستم افزود: "طالبان نباید دروغ بگویند".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала