کشورهای آسیای میانه و امریکا: تصرف قدرت در افغانستان پذیرفتنی نیست

© Ministry of Foreign Affairs, Uzbekistan کشورهای آسیای میانه و امریکا: تصرف قدرت در افغانستان پذیرفتنی نیست
کشورهای آسیای میانه و امریکا: تصرف قدرت در افغانستان پذیرفتنی نیست - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.07.2021
عضو شوید
کشورهای آسیای میانه و ایالات متحده تصرف قدرت در افغانستان و همچنین استفاده از خاک این کشور به عنوان پایگاه تروریستی برای تهدید امنیت دیگر کشورها را ناپذیرفتنی اعلام کردند.
رایزنی بورل با غنی و عمران خان درباره تحولات افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.07.2021
رایزنی بورل با غنی و عمران خان درباره تحولات افغانستان

به گزارش اسپوتنیک، در بیانیه مشترک منتشر شده در روز شنبه در ویب سایت وزارت امور خارجه ازبیکستان توسط پنج کشور آسیای مرکزی (قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبیکستان) و ایالات متحده امریکا (C5 + 1) به دنبال جلسه ای درباره افغانستان که به عنوان بخشی از یک کنفرانس بین المللی در تاشکند برگزار شد، آمده است، که تصرف قدرت در افغانستان از طریق زور ناپذیرفتنی است.
در این سند آمده است: "کشورهای C5 + 1 تلاش می کنند شرایط پایدار و موفقی را برای ایجاد یک صلح در افغانستان فراهم کنند".

کشورهای آسیای میانه و ایالات متحده در بیانیه خود "فوریت مذاکرات معنادار در مورد یک توافق سیاسی، که تنها راه رسیدن به یک صلح عادلانه و پایدار از طریق یک توافق سیاسی مذاکره کننده، منجر به یک سیستم سیاسی فراگیر و احترام به حقوق اساسی همه افغانستانی ها باشد را خواهان اند. 
در این بیانیه همچنین آمده است: "عدم حمایت از تحمیل اجباری دولت جدید در افغانستان و غیرقابل قبول بودن عدم استفاده از تروریست ها و اشخاص ثالث از خاک افغانستان برای تهدید یا حمله به کشورهای 1 + 5 یا هر کشور دیگر پذیرفتنی نیست". 

کشورهای آسیای میانه و ایالات متحده در بیانیه خود بار دیگر بر تعهد خود برای گسترش تعامل و "جستجوی فرصت هایی برای تقویت ارتباط متقابل مناطق آسیای میانه و جنوب آسیا از طریق تجارت، حمل و نقل و انرژی" تأکید کردند.
کنفرانس "آسیای مرکزی و جنوبی: ارتباط منطقه ای. چالش ها و فرصت ها" در تاریخ 15 تا 16 جولای در تاشکند برگزار شد. رئیسان جمهور ازبیکستان و افغانستان، شوکت میرضیایف و اشرف غنی ، نخست وزیر پاکستان عمران خان، بیش از 20 وزیر خارجه از جمله سرگئی لاوروف وزیر روسیه، ژوزپ بورل رئیس دیپلماسی اروپا حضور داشتند. در حاشیه این کنفرانس، روز جمعه یک نشست بین المللی درباره اوضاع افغانستان برگزار شد. در نتیجه، سران وزارتخانه های امور خارجه آسیای میانه و روسیه (قالب "CA5 + روسیه") روز جمعه بیانیه ای را تصویب کردند و از همه طرف های درگیری در افغانستان خواستند تا به مذاکرات مستقیم ادامه دهند.

یادآوری می کنیم، که پس از اعلامیه جو بایدن رئیس جمهور امریکا در مورد پایان عملیات نیروهای مسلح امریكا در افغانستان و برنامه ریزی برای عقب نشینی نیروها، اوضاع در این كشور به شدت خراب شده است. همانطور که در تاریخ 13 جولای در پنتاگون گزارش شده است، خروج نیروهای امریکایی از افغانستان بیش از 95 درصد انجام شده است. موازی با این، گروه طالبان (که در فدراسیون روسیه ممنوع است)، به گفته نمایندگان این کشور، توانست کنترل 85٪ از خاک جمهوری را شامل مناطق حاشیه مرز با پنج کشور - ایران، چین، پاکستان، تاجیکستان و ترکمنستان به کنترل خود در بیاورند.

===========
با تصمیم دادگاه عالی فدراسیون روسیه در 14 فیبروری 2003 ، جنبش طالبان به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شد. فعالیت های این گروه در روسیه ممنوع است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала