آمریکا: اوضاع افغانستان رو به وخامت است اما خطر تصرف پایتخت نمی‌رود

CC0 / Pixabay / برخی از اعضای کانگرس امریکا خواستار قطع همکاری واشنگتن با اسلام آباد شدند
برخی از اعضای کانگرس امریکا خواستار قطع همکاری واشنگتن با اسلام آباد شدند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.07.2021
عضو شوید
سازمان اطلاعاتی ایالات متحده آمریكا معتقد است كه طالبان حملات خود در افغانستان را شدت بخشیده اند، اما با این حال خطر تصرف پایتخت افغانستان از سوی این گروه نمی‌رود.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از شبکه خبری CNN سرویس های اطلاعاتی آمریکا بر این باورند که جنگجویان گروه طالبان (ممنوع در روسیه) در حال افزایش سرعت عملیات های تهاجمی شان در افغانستان هستند.

این نشریه به نقل از یک منبع در كنگره آمریكا كه از آخرین اطلاعات مطلع است، خاطرنشان كرد كه حملات طالبان در حال شدت یافتن است.

آمریکا: نیروهای امنیتی افغان توانایی دفاع در برابر طالبان را دارند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.07.2021
آمریکا: نیروهای امنیتی افغان توانایی دفاع در برابر طالبان را دارند

طبق برآوردها، این بدان معناست که برای کابل "تهدید در حال افزایش است". اما با این حال خطر قریب الوقوع تصرف پایتخت افغانستان در حال حاضر وجود ندارد. یکی از دلایل این امر به گفته این منبع ادامه توانایی آمریکایی ها در حمله هوایی به طالبان است.

به گفته این منبع، اطلاعات آمریكا معتقد است كه گروه طالبان در آینده  احتمال دارد مناطق بیشتری را تحت كنترل خود درآورند و واردات را برای مقامات افغانستان مسدود كنند. در این گزارش آمده است که وضعیت امنیتی در افغانستان سریعتر از آنچه انتظار می رود در حال وخامت است.

 یادآوری می‌کنیم، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در 14 آپریل امسال 2021 اعلام کرد که تصمیم گرفته است عملیات نظامی در افغانستان را که از سال 2001 آغاز شد و طولانی‌ترین کارزار نظامی آمریکا در خارج از کشور بود پایان دهد. عقب نشینی نیروهای آمریکایی بر اساس فرمان رئیس جمهورآن کشور از ماه مه آغاز شد. کاخ سفید انتظار دارد که این روند را تا پایان ماه آگست به اتمام برساند.

این در حالی است که با تشدید بی‌رویه خشونت‌ها، روند صلح عملا تحت الشعاع قرار گرفت و به نظر می‌رسید که طالبان در صدد دستیابی به قدرت از راه نظامی هستند. در حال حاضر نیز مشخص نیست که این دور از گفتگوها به نتیجه خواهد رسید یا نه؛ زیرا وضعیت امنیتی همچنان وخیم است و طالبان به طور پیوسته به پیش‌روی های خود به سمت مراکز شهری ادامه می‌دهند.

دولت هم در مقابل، عملیات بازپس‌گیری ولسوالی‌ها را آغاز کرده و در دو روز اخیر، ولسوالی‌های کهمرد و سیغان بامیان و شیخ‌علی پروان از سلطه طالبان، آزاد شده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала