رئیس سیا: طالبان در افغانستان پیروز نخواهند شد

© AP Photo / Saurabh Dasرئیس سیا: طالبان در افغانستان پیروز نخواهند شد
رئیس سیا: طالبان در افغانستان پیروز نخواهند شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.07.2021
عضو شوید
رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) گفته است، که روند پیروزی های گروه طالبان در افغانستان نگران کننده است، اما پیروزی های این گروه به معنای سرنگونی دولت در کابل نیست. 
نیویورک تایمز: بخشی از نیروهای سیا از افغانستان بیرون می‌شوند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.04.2020
نیویورک تایمز: بخشی از نیروهای سیا از افغانستان بیرون می‌شوند

به گزارش اسپوتنیک، ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) درباره درگیری های پسین افغانستان با رادیو عمومی ملی ایالات متحده امریکا گفت: "ما شاهد موفقیت های بزرگ نظامی برای طالبان بوده ایم. این روند نگران کننده است، اما تشخیص این نکته مهم است که دولت افغانستان هنوز از قابلیت های قابل توجهی برخوردار است. مسئله، همانطور که معمولاً در چنین مواردی اتفاق اراده سیاسی و وحدت رهبری مهم است".

 رئیس سیا خاطرنشان كرد، در حال حاضر از نظر نظامی، طالبان در قوی ترین موقعیت از سال 2001 كه رژیم آنها توسط نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری امریكا سرنگون شد، قرار دارند.

با این حال، وی افزود، اکنون کابل توانایی مقاومت دارد، اگرچه این امر به اراده سیاسی نیز نیاز دارد. برنز خاطرنشان کرد، وضعیت فعلی افغانستان به معنای سقوط اجتناب ناپذیر دولت در کابل نیست.

افزون بر این، برنز گفت، که پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، سیا "ظرفیت قابل توجهی" را برای جمع آوری اطلاعات در مورد فعالیت های تروریستی در آن کشور در آنجا حفظ خواهد کرد.

یادآوری می کنیم، که در افغانستان درگیری بین نیروهای دولتی و شبه نظامیان طالبان در ماه های پسین شدت گرفته و گروه طالبان مناطق قابل توجهی را در مناطق روستایی تصرف کرده و بر شهرهای بزرگ حمله می کنند. گفتگوهای صلح بین دولت افغانستان و طالبان در تاریخ 12 سپتامبر سال 2020 در پایتخت قطر آغاز شد و تاکنون نتیجه ای قابل توجهی نداده است. دولت امریكا از اول ماه می تا یازدهم سپتامبر وعده کرده است، که با هماهنگی با متحدان، خروج نیروها از افغانستان را به اتمام برساند. در سال 2020 مقامات واشنگتن و طالبان اولین توافقنامه صلح را پس از 18 سال جنگ در دوحه امضا کردند. این امر خروج نیروهای خارجی از افغانستان و آغاز گفتگوی میان افغانستانی پس از تبادل زندانیان را فراهم می کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала