جفای که آمریکا در حق نیروی هوایی افغانستان مرتکب شد

© Photo / MOD fbنیروهای هوایی افغان
نیروهای هوایی افغان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.07.2021
عضو شوید
آمریکا با جایگزینی نیرو های هوایی افغانستان با بالگردهای ساخت خود و خروج از افغانستان بدون آنکه نیروهای افغان را برای تعمیر و نگهداری این بالگردها آموزش دهد عملاً نشان داد که به‌دنبال ایجاد یک نیروی هوایی مستقل و قدرتمند در افغانستان نبوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه  می‌نویسد: ینروی هوایی افغانستان یکی از مهمترین ابزارهای برتری دولت این کشور در مبارزه با طالبان بود اما اکنون با خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان مشکلات برای نیروی هوایی افغانستان آغاز شده است.

    عدم تعهد آمریکا و سقوط پی‌هم چرخبال های ارتش افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.11.2020
عدم تعهد آمریکا و سقوط پی‌هم چرخبال های ارتش افغانستان

 در میانه خروج نیرو های آمریکایی از افغانستان و تشدید حملات شبانه طالبان بر مناطق گسترده در افغانستان، یک سوم هواپیماهای نیروی هوایی افغانستان به دلیل مشکلات تخنیکی و عدم دسشترسی به پرزه جات برای ترمیم و نگهداری آنها هم اکنون از کار افتاده و در فرودگاه های نظامی قرار دارند.

اجمل رحمانی نماینده مجلس درگفتگو با اعضای کنگره آمریکا گفت که یک سوم از 150 هواپیمای نیروی هوایی افغانستان دیگر قادر به پرواز نیستند.

به گفته افغانها ، پس از خروج ، سربازان آمریكایی تجهیزات، پرزه جات اضافی و سلاحهای لازم برای نگهداری هواپیما های جنگی را با خود بردند و این امر باعث ایجاد برخی مشکلات در نیرو های هوایی شد.

 برخی از هواپیماها نیز به پایان عمر خود نزدیک می شوند. به گفته نمایندگان مجل ، افغان ها خواستار کمک در نگهداری هواپیماها و تأمین سلاح هستند ، اما ارائه این کمک ها ممکن است ماه ها طول بکشد.

نیروی هوایی افغانستان در حال حاضر از داشتن جت جنگنده به‌صورت فعال محروم است. حامد کرزای، رئیس‌جمهور پیشین کشور، چند بار خواهان دریافت هواپیمای  F - 16 از سوی آمریکا شد؛ اما این درخواست به خاطر نبود زیرساخت مناسب برای پشتیبانی فنی و هزینه‌ سنگین هر ساعت پرواز و عدم توانایی حکومت افغانستان در پرداخت این مصارف، از سوی آمریکا رد شد. ظاهراً آمریکایی‌ها دلایل فنی و مالی را علت اصلی امتناع از تجهیز نیروهای هوایی افغانستان به این هواپیما عنوان کردند اما بعید نیست که به خاطر ملاحظات پاکستان در این مورد، آمریکا از این کار امتناع کرده باشند.

نیروی هوایی افغانستان اکنون نیمه آمریکایی و نیمه روسی است. هلی کوپترهای ترابری Mi -7 و  Mi- 17  چند فروند هلیکوپتر تهاجمی Mi-24، که همگی ساخت روسیه هستند، در افغانستان خدمت می‌کنند. مشخص نیست که تعداد مجموعی این هلی کوپترها چند فروند بوده و چه مقدار از آن‌ها عملیاتی هست. چند سال پیش آمریکا متعهد به ارسال 160 فروند هلی کوپتر بلک هاوک  دست‌دوم به افغانستان شد.

فغانستان اکنون فاقد هواپیمای جت جنگی است.  تعداد محدودی هواپیمای سنگین ترابری C-130 در  آن وجود دارد. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала