لوید آستین: وظیفه‌ی نخست ارتش افغانستان کاهش سرعت پیش‌رَوی طالبان است

© AP Photo / J. Scott Applewhiteلوید آستین: وظیفه‌ی نخست ارتش افغانستان کاهش سرعت پیش‌رَوی طالبان است
لوید آستین: وظیفه‌ی نخست ارتش افغانستان کاهش سرعت پیش‌رَوی طالبان است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.07.2021
عضو شوید
وزیر دفاع امریکا می‌گوید که نیروهای امنیتی افغان توانایی و ظرفیت برای پیشرفت دارند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، آستین لوید، وزیر دفاع امریکا روز شنبه، (24، جولای)، گفته‌است که نخستین کاری را که نیروهای امنیتی افغان باید پیش از بازپس‌گیری بخش‌های از دست رفته انجام دهند، این است تا سرعت طالبان را کاهش دهند.

رویترز به نقل از وزیر دفاع امریکا در هنگامی بازدید از شهر آلاسکا امریکا در جریان گفتگو با خبرنگاران، نگاشته‌است: "آنها (طالبان) نیروهای خود را در اطراف مراکز اصلی جمعیت، جمع می‌کنند".

او افزود: "از نظر اینکه جلو طالبان را خواهند گرفت یا نه، من فکر می‌کنم نخستین کاری که باید انجام شود این است که اطمینان حاصل کنیم آنها می‌توانند سرعت حرکت را کاهش دهند".

او به این باور است که نیروهای امنیتی افغان توانایی و ظرفیت پیشرفت را دارند، اما می‌افزاید که "خواهیم دید که چه اتفاقی می‌افتد".

امریکا و اروپا خواهان حکومت انتقالی در افغانستان شدند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.07.2021
امریکا و اروپا خواهان حکومت انتقالی در افغانستان شدند

از سوی دیگر، در یک اعلامیه‌یی که از سوی کاخ سفید به روز جمعه منتشر شده، آمده‌است که رییس‌جمهور جوبایدن و رییس‌جمهور غنی در بارۀ اوضاع افغانستان گفتگو کردند و تعهد شان را در راستای همکاری دوجانبۀ پایدار میان دو کشور، ابراز داشتند. 

بر بنیاد این اعلامیه، رییس‌جمهور بایدن بر ادامۀ حمایت ایالات متحده به ویژه همکاری‌های توسعه‌یی و بشردوستانه برای مردم افغانستان از جمله زنان، دختران و اقلیت‌ها در کشور تأکید کرده‌است. 

در اعلامیه گفته‌ شده‌است که رییس‌جمهور بایدن و رییس‌جمهور غنی هردو توافق کردند که حملات کنونی طالبان با ادعای این گروه در بارۀ یافتن یک راه حل سیاسی برای بحران فعلی در کشور، در تناقص کامل قرار دارد. 

رییس‌جمهور بایدن همچنان یک از تعهد ایالات متحده مبنی بر حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان برای دفاع از خودش تاکید کرد.

براساس این اعلامیه، کاخ سفید سه میلیارد دالر را در چارچوب صندوق حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان از کانگرس این کشور تقاضا کرده‌است که شامل موارد ذیل میشود:

۱.    اختصاص یک میلیارد دالر جهت اطمینان از توانایی‌های رزمی و عملیاتی کنونی نیروی هوایی افغانستان به شمول فراهم‌سازی هواپیمایی بیشتر به ویژه تحویل دهی سه بال چرغ‌بال جدید از نوع  یو ایچ-۶۰ بلک هاک به کابل که در ۱۶ جولای صورت گرفت.

۲.    اختصاص یک میلیارد دالر دیگر برای خریداری و فراهم نمودن لوازم اولیه از جمله مواد سوخت، مهمات و قطعات دیگر. 

۳.    اختصاص ۷۰۰ میلیون دالر جهت تامین و ادامه پرداخت معاشات سربازان افغان

در اعلامیه ‌آمده‌است که دو رهبر در بارۀ کشته شدن افراد بیگناه، قتل‌های هدفمند، بی‌جاشدن غیرنظامیان، غارت و سوزاندن ساختمان‌ها، تخریب زیرساخت‌ها و منابع حیاتی و آسیب رساندن به شبکۀ مخابراتی، ابراز  تاسف کردند. 
رییس‌جمهور بایدن خواستار ادامۀ  تلاش‌ها به‌خاطر اتحاد و همبستگی میان رهبران سیاسی افغانستان و ارزش‌های که جمهوری اسلامی افغانستان بر آن استوار است شد.

Последствия взрыва на окраине Кабула - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.07.2021
شماری زیادی از افغان‌ها همکار به نیروهای امریکایی به دلیل پیشروی طالبان نمی‌توانند به کابل بیایند

در همین حال ریاست جمهوری افغانستان نیز پا پخش خبر نامه‌یی از تأکید امریکا بر ادامۀ کمک با افغانستان استقبال کرده‌است. 

در خبرنامه ریاست جمهوری آمده است که آقای بایدن یکبار دیگر به رئیس جمهور غنی از تداوم حمایت های کشورش از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان اطمینان داد و خاطر نشان گردید که این نیروها از افغانستان حراست و دفاع خواهند کرد.

‏بر بنیاد این خبرنامه، رییس‌جمهور غنی و آقای بایدن بر تشریک مساعی افغان‌ها برای تأمین صلح و امنیت و همچنان مشارکت پایدار، ادامۀ کمک‌های دیپلوماتیک و اقتصادی با دولت افغانستان، نیروهای امنیتی و دفاعی و حفظ دستآوردهای دو دهه گذشته، تأکید ورزیدند.

پیش از این، وزارت دفاع امریکا اعلام کرده‌است که قراراست خروج نیروهای شان از افغانستان تا پایان ماه آگست، تمام شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала