نخست‌وزیر عراق: ما دیگر به نیروهای امریکایی در کشورمان نیاز نداریم

© REUTERS / POOLنخست‌وزیر عراق: ما دیگر به نیروهای امریکایی در کشورمان نیاز نداریم
نخست‌وزیر عراق: ما دیگر به نیروهای امریکایی در کشورمان نیاز نداریم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.07.2021
عضو شوید
نخست وزیر عراق می‌گوید که کشورش دیگر به نیروهای جنگی امریکایی برای جنگ با داعش (گروه تروریستی ممنوع در روسیه) احتیاج ندارد، اما تمدید بازه زمانی حضور رسمی آنها در عراق، به نتیجه مذاکرات این هفته با مقامات امریکایی بستگی دارد.

به گزارش اسپوتنیک، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در گفتگو با آسوشیتدپرس گفت که عراق هنوز از ایالات متحده امریکا درخواست آموزش و کمک اطلاعاتی دارد.

با این حال وی افزود: «دیگر نیازی به نیروهای نظامی خارجی در خاک عراق نیست. نیروهای امنیتی و ارتش عراق قادر به دفاع از کشور بدون نیروهای ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده هستند».

مقاومت عراق: ما خواهان بیرون شدن همه نظامیان خارجی هستیم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.07.2021
مقاومت عراق: ما خواهان بیرون شدن همه نظامیان خارجی هستیم

ایالات متحده و عراق در ماه اپریل توافق کردند که تغییر نقش امریکا برای آموزش و مشاوره، به معنای پایان یافتن مأموریت جنگی ایالات متحده است. اما آنها هنوز یک جدول زمانی برای تکمیل آن در نظر نگرفته‌اند. انتظار می‌رود در جلسه روز دوشنبه در کاخ سفید، رهبران دو کشور یک جدول زمانی را برای این انتقال مأموریت مشخص کنند. احتمال داده شده که این تغییر تا پایان سال جاری صورت گیرد.

الکاظمی با فشار قابل توجهی از طرف احزاب سیاسی شیعه برای اعلام جدول زمانی خروج نیروهای امریکایی روبرو شده است. حملات راکتی به مواضع نیروهای امریکایی و طیاره‌های بدون سرنشین نیز فشارها بر دولت را افزایش داده‌اند.

گفته می‌شود که این حملات توسط گروه‌های شبه‌نظامی عراقی انجام می‌شوند. در این شرایط اعلامیه‌ای مبنی بر خروج نیروهای نظامی ممکن است برای جلب نظر احزاب شیعه باشد، اما تأثیر چندانی در زمین نخواهد داشت.

پس از ترور قاسم سلیمانی به همراه ابومهدی المهندس، فشار برای خروج نیروهای امریکایی از عراق افزایش یافته است.

اعزام نیروهای امریکایی برای آموزش و مشاوره نیروهای عراقی توسط ایالات متحده بر اساس تصمیم باراک اوباما در سال 2014 آغاز شد. این اقدام در پاسخ به اشغال بخش وسیعی از مناطق غربی و شمالی عراق توسط داعش (گروه تروریستی ممنوع در روسیه) صورت گرفت که به نظر می‌رسید امنیت بغداد را نیز تهدید می‌کند. اوباما، هشت سال پس از حمله امریکا، در سال 2011 نیروهای امریکایی را کاملاً از عراق خارج کرده بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала