افغانستان دریک‌ ماه 2 میلیارد و 700 میلیون افغانی عایدات گمرکی را از دست داد

© Photo / Customs Nangarharگمرک ننگرهار
گمرک ننگرهار - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.07.2021
عضو شوید
بعد از تصرف هفت گمرک سرحدی افغانستان توسط طالبان، حکومت 2میلیارد و 700 میلیون افغانی عایدات این گمرک‌ها را از دست داده‌است.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت مالیه می‌گوید که حکومت افغانستان از یک ماه بدینسو بر گمرک‌های اسلام‌قلعه، تورغندی، ابونصر فراهی، سپین بولدک، آی خانم، دندپتان و شیرخان بندر تسلط ندارد و به این دلیل در حدود نصف عایدات گمرکی در این مدت به خزانۀ حکومت واریز نشده‌است.

فعالیت گمرک طالبان در هرات و فراه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.07.2021
فعالیت گمرک طالبان در هرات و فراه

رفیع تابع، سخن‌گوی وزارت مالیه می‌گوید که در ماه جوزای امسال این وزارت هفت میلیارد و سه‌صد میلیون افغانی عایدات گمرکی گردآوری کرده بود درحالی‌که این رقم در ماه سرطان به چهار میلیارد و شش صد میلیون افغانی کاهش یافته‌است.

به گفتۀ سخن‌گوی وزارت مالیه، فعلاً حکومت نمی‌داند عایدات این هفت گمرک با چه شیوه و چگونه جمع آوری می‌شود و پول‌های بدست آمده به‌کجا می‌رود: «عواید گمرک‌ها وابسته به تجارت است؛ وقتی‌که در تجارت مشکل وجود داشته باشد بر عواید تأثیرات منفی دارد.»

در همین حال، مسؤولین اطاق تجارت و سرمایه‌گذاری، با نگرانی اوضاع کنونی در گمرک‌ها و بندرهای کشور می‌گویند که با کاهش دادوستد تجارتی در گمرک‌های سرحدی کشور که حکومت بر آن‌ها تسلط ندارد و بی‌نظمی‌ها در این گمرک‌ها، تاجران به واردات کالاها از راه این گمرک‌ها علاقمند نیستند.

درآمد طالبان و مافیا از عواید گمرک فراه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.05.2021
درآمد طالبان و مافیا از عواید گمرک فراه

شفیق‌الله عطایی، سرپرست هیئت عامل اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری بیان داشت: «مارکیت با قلت مواد اولیه، مواد غذایی و مواد مصرفی مورد نیاز مواجه می‌شود. خدای نخواسته اگر مهار نشود از طریق میکانیزم‌های بدیل متأسفانه ما شاهد اوضاع نگران کننده خواهیم بود.»

شماری از تاجران در ولایت کندز نیز با نگرانی از اوضاع کنونی در شیرخان بندر می‌گویند که فعلاً واردات از شیرخان بندر و گمرک شیرخان بندر بسیار اندک است.

محمد نسیم رسولی، تاجران در کندز اظهار داشت: «کسانی‌که از شیرخان بندر واردات می‌کنند، آن‌ها فعلأ این‌جا نیستند و اکثر شان در کابل استند».

افتادن گمرک‌های سرحدی کشور بدست طالبان و کاهش حمل و نقل از این گمرک‌ها نگرانی‌ها را از افزایش قاچاق و حیف و میل شدن عایدات ملی افزایش داده‌است.

شماری از تاجران می‌گویند که حکومت باید منابع عایداتی کشور را بدست بگیرد، درغیر آن، این‌کار بخش بزرگی از عایدات ازدست خواهد رفت و نیز نظم بازار و تجارت آسیب جدی خواهد دید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала