منابع: دور جدید مذاکرات صلح "میان افغان‌ها" ماه آینده برگزار می‌شود

© AFP 2023 / KARIM JAAFAR منابع: نشست دوم مذاکرات صلح "میان افغان‌ها" ماه آینده برگزار می‌شود
 منابع: نشست دوم مذاکرات صلح میان افغان‌ها ماه آینده برگزار می‌شود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.07.2021
عضو شوید
منابع آگاه از گفتگو های صلح می‌گویند که نشست دوم سطح بلند هیئت‌ های صلح در دوحه قرار است ماه آینده میلادی برگزار شود.

به گزارش اسپوتنیک،  منابع نزدیک به هیئت‌های مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان در قطر، می‌گویند که انتظار می‌رود در اوایل ماه آیندۀ میلادی "آگست" نشست دوم سطح بلند هیئت طالبان و مقام‌های حکومت افغانستان برگزار شود.

نشست نخست سطح بلند دوطرف به تاریخ 16 و 17 جون سال جاری میلادی در دوحه برگزار شد که نتیجه‌یی در پی نداشت.

منابع می‌گویند که انتظار می‌رود همزمان با تکیمل شدن روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در 31 آگست سال جاری میلادی، نشست دوم برای دست‌یابی به یک چارچوب در مذاکرات صلح اثرگذار باشد.

خلیلزاد از نشست میان نمایندگان طالبان و دولت افغانستان در قطر استقبال کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.07.2021
خلیلزاد از نشست میان نمایندگان طالبان و دولت افغانستان در قطر استقبال کرد

یکی از فرماندهان پیشین طالبان در این‌باره بیان داشت: «اگر این‌بار هیئت‌های با صلاحیت در نشست شرکت کنند، من فکر می‌کنم که نتیجه بخش خواهد بود. اما اگر هیئت‌های با صلاحیت کمتر، شرکت کنند، نتیجه‌یی را به همراه نخواهد داشت.»

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی که رهبری هیئت حکومت افغانستان را در نشست نخست سطح بلند هیئت‌ها در دوحه به‌عهده داشت، می‌گوید که جنگ راه‌حل افغانستان نیست.

آقای عبدالله در گفت‌وگویی با الجزیره، تأکید کرده‌است که با ادامه جنگ و تداوم وضعیت کنونی، شهروندان بیشتر آسیب خواهند دید: «برای آنان اطمینان را می‌دهیم که جنگ راه‌حل بحران افغانستان نیست. تأکید برای حل نظامی سبب ادامه قربانی دادن مردمان بیگناه مان خواهد شد.»

روند مذاکرات میان هیئت‌های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان ده ماه پیش، پس از امضای توافق‌نامه میان طالبان و آمریکا، آغاز شد؛ اما از آن زمان تاکنون چندین‌بار به‌بن‌بست خورده‌است و حالا نیز نشست‌ها میان دوطرف متوقف استند.

در پی تأخیر و زمان‌گیرشدن مذاکرات، نبردها در کشور شدت گرفته‌اند.

در نشست نخست سطح بلند هیئت‌های حکومت افغانستان و طالبان، یک بیانیه‌یی صادر شد که تنها در آن بر ادامۀ گفت‌وگوها توافق شده‌ بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала