ولی مسعود: سوء مدیریت دولت، وضعیت امنیتی کشور را به سمت بحران برد

© Photo / Facebook account of Wali Massoud احمد ولی مسعود
احمد ولی مسعود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.07.2021
عضو شوید
رییس بنیاد احمدشاه مسعود از دولت خواست که ازمقاومت ملی و مردمی علیه طالبان حمایت کند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از دفتر رسانه‌ی بنیاد احمدشاه مسعود در کابل، احمد ولی مسعود، رئیس این نهاد امروز (دوشنبه 4اسد)  در یک  نشست خبری از وضعیت کنونی انتقاد کرد و گفت که به دلیل بی‌برنامه‌گی و سوء مدیریت دولت، وضعیت امنیتی کشور بحرانی شده است.

  استانکزی: جامعه‌ جهانی بخشی از بحران فعلی در افغانستان است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.07.2021
استانکزی: جامعه‌ جهانی بخشی از بحران فعلی در افغانستان است

او یاد آور شد که اگر مردم خود دست به سلاح نمی‌بردند و از مناطق‌شان در برابر طالبان دفاع نمی‌کردند، شاید اکنون وضعیت به گونه‌ی دیگر می‌بود. از این رو رییس بنیاد احمدشاه مسعود از حکومت خواست که مقاومت مردمی و ملی را حمایت و آنان را تجهیز و اکمال کند.

آقای مسعود گفت: «اگر ممکن بود، مقاومت ملی را در چارچوب نظام رسمیت دهید نه در چارچوب نیروهای امینتی و دفاعی؛ چرا که ان‌ها کار خود را دارند. اگر صدای مقاومت از شمال، شرق و غرب بلند نمی‌شد، وضعیت بحرانی می‌شد. مقاومت در ابعاد مختلف باید تقویت شود.»

با این حال  احمد ولی مسعود مقاومت مردمی علیه طالبان را موثر خواند و از دولت خواست که به آنان اجازه دفاع از مناطق‌شان را بدهد. به گفته او در زمان جنگ انگلیس و روس‌ها، این مردم بوده‌اند که از این سرزمین دفاع کردند و آن‌ها را شکست داده‌ند.

او افزود که طالبان در زیر چتر صلح، بالای مردم لشکرکشی کردند و حکومت نیز به عقب‌نشینی‌های تاکتیکی خود ادامه داد. مسعود تصریح کرد که مسوولیت عقب‌نشینی‌های تاکتیکی را دولت به دوش گرفت اما مسوولیت کشتار و آواره شدن مردم را کی به عهد می‌گیرد؟

هم‌چنان احمدولی مسعود از چند دسته بودن نیروهای امنیتی انتقاد کرد و از نهادهای امنیتی خواست که توازن بین نیروهای امنیتی و دفاعی را مراعات کنند. او به دولت پیشنهاد داد که برای مدیرت وضعیت کنونی، از همه افسران با تجربه و از اقوام متنوع جامعه استفاده کند.

از سوی دیگر او خاطر نشان کرد که پیروزی در جنگ به معنای پیروزی صلح نیست. رییس بنیاد احمدشاه مسعود افزود که تنها راه رسیدن به صلح، مذاکرات و راه حل سیاسی است.

او افزود که نظام سیاسی متعادل و عدالت در چارچوب صلح باید در نظر گرفته شود، در غیر آن صلح معنا ندارد.

احمدولی مسعود در حالی خواستار حمایت دولت از مقاومت مردمی شده است که چندی پیش دولت اعلام کرد که به هیچ صورت نیت مسلح کردن بسیج‌های مردمی را ندارد.

فضل‌محمود فضلی، رییس اداره امور ریاست جمهوری در سفرش به بلخ گفته بود که اشتباهات شکل‌گیری تفنگ‌داران غیرمسوول در برخی از ولسوالی‌ها نباید تکرار شود. به گفته او کسانی که می‌خواهند از کشور دفاع و به نیروهای امنیتی کمک کنند، باید تحت چتر ارتش، پولیس و امنیت ملی سوق داده شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала