واکنش ها به اظهارات طالبان در خصوص «ارزش‌ های اسلامی» و «تعهد به حقوق بشر»

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaطالبان
طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.07.2021
عضو شوید
هیئت سیاسی طالبان در دیدار با نماینده ویژه اتحادیه اروپا در افغانستان گفت که این گروه در پرتو ارزش‌های اسلامی نسبت به حقوق بشر متعهد است.

عبدالحق وثیق، مسئول بخش ارتباط طالبان با کشورهای اروپایی در دیدار با «توماس نیکلسون» نماینده ویژه اتحادیه اروپا در افغانستان گزارش‌ها و فیلم‌های منتشر شده اخیر مبنی نقض حقوق بشر توسط اعضای این گروه را رد کرد.

هیئت طالبان در این دیدار گفت: ما در پرتو ارزش‌های اسلامی و منافع ملی به حقوق بشر متعهد هستیم.

هیئت طالبان گفت: «امارت اسلامی درپرتوارزشهای اسلامی ومنافع ملی به حقوق بشرمتعهد است.سازمان های بین المللی حقوق بشر باید گزارش ها رابا بی طرفی کامل وپس ازبررسی دقیق پیرامون حوادث به نشر بسپارد».

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در توییتر نوشته که دراین دیدار حقوق بشر وفیلم ها وگزارش های جعلی علیه "امارت اسلامی" نیزمورد بحث وبررسی قرارگرفت.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان نیز گفته بود که طالبان خواستار انحصار قدرت نیست و تمام مردم باید در صلح و ترقی افغانستان سهم داشته باشند.

این اظهارات سخنگوی طالبان واکنش کاربران شبکه های اجتماعی را در پی داشت. آنها مثالهای زیادی را از خشونت طالبان علیه مردم منتشر نموده اند.

دکتر عبدالقیوم سجادی در توییتر نوشت:آیا واقعا امریکا و اتحادیه اروپا دلنگران حقوق بشر و‌حقوق شهروندی در افغانستان است؟

مولوی «عبدالسلام حنفی» معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر دو روز پیش در نشستی با نمایندگان کشورهای خارجی اعلام کرد که در سیاست ما درباره صلح تغییری ایجاد نشده است و همچنان بر حل بحران افغانستان از راه گفت‌وگو تاکید داریم.

عبدالسلام حنفی اظهارداشت که طالبان با جهان در بخش حقوق بشر، آموزش و تعاملات همچنان متعهد است و از جامعه جهانی نیز می‌خواهد که در بازسازی افغانستان سهم فعال بگیرند.

 این در حالی است که کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از سازمان ملل متحد خواسته است که برای بررسی جنایات جنگی و تخطی‌های طرف‌های درگیر جنگ، یک هیأت حقیقت‌یاب بفرست.

شهرزاد اکبر، رییس  کمیسیون مستقل حقوق بشر  افغاستان در واکنش به این اظهارات نماینده طالبان در توییتر خود نگاشته است:

کمیسیون مستقل حقوق بشر گفته است که برای تأمین عدالت برای قربانیان جنگ ارسال این هیأت ضروری است. این کمیسیون اما گفته است که کار این هیأت برای رسیده‌گی به اتهامات مطرح شده در مورد تخطی‌ها باید جامع و همه جانبه باشد.

این نهاد افزوده است که پس از حمله بر مکتب سیدالشهدا نیز خواستار بررسی و تحقیق از سوی تیمی متخصص و مستقل از محققان سازمان ملل پیرامون نقض حقوق بین‌الملل بشردوستانه، به‌ویژه قتل‌های هدفمند فعالان مدنی و رسانه‌ای، حمله بر مکان‌های آموزشی و اقلیت‌های قومی و مذهبی شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала