وزیر خارجه چین: خروج آمریکا از افغانستان غیر مسئولانه است

© AFP 2023 / Ming Hoangوزیر خارجه چین: خروج آمریکا از افغانستان غیر مسئولانه آمریکا است
وزیر خارجه چین:  خروج آمریکا از افغانستان غیر مسئولانه آمریکا است  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.07.2021
عضو شوید
وزیر امور خارجه چین در بیاناتی، خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را شتابزده و غیر مسئولانه دانسته است .

به گزارش اسپوتنیک، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین می‌گوید ایالات متحده آمریکا با "خروج شتاب‌زده" خود از افغانستان مسئولیت‌ها و تعهدات خود را نقض کرده است.

وانگ با اشاره به موقعیت مرز افغانستان و چین گفت آن طرف مرز در خاک چین سین کیانگ قرار دارد، جایی که اقلیت مسلمان اویغور در آن زندگی می‌کند.

وزیر امور خارجه چین در ادامه می‌گوید با ادامه درگیری‌ها در افغانستان ممکن است این کشور به کانون گروه‌های تروریستی بین‌المللی تبدیل شود و امنیت همسایگانش از جمله چین را به مخاطره بیاندازد. او تاکید کرده است که افغانستان با منطقه اویغورنشین سین‌کیانگ در چین همسایه است. 

چین به سازمان شانگهای: به امریکا اجازه ندهید که مشکل افغانستان را به گردن دیگران بیندازد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.07.2021
چین به سازمان شانگهای: به امریکا اجازه ندهید که مشکل افغانستان را به گردن دیگران بیندازد

وی گفته:"خروج شتابزدهٔ نیروهای ایالات متحده نه توانست به هدف فرونشاندن تروریزم در افغانستان دست یابد و نه هم توانست صلح را در منطقه تامین کند. در عوض، یک خلای جدید امنیت را ایجاد کرد. این کاملاً غیرمسوولانه است."

مهم‌ترین موضوع اما برای چین در ارتباط با افغانستان موضوع مسلمانان اویغور است. 

این در حالی است که سهیل شاهین، یکی از سخنگویان طالبان اخیرا در یک مصاحبه چین را کشوری دوست دانست و گفت مسئله مسلمانان اویغور مربوط به امور داخلی چین است و طالبان در این موضوع دخالتی نخواهد کرد.

او تاکید کرد طالبان به دنبال رابطه خوب با چین است و هرگز اجازه نخواهد داد جنگجویان اویغور از ترکستان شرقی (سین کیانگ) وارد خاک افغانستان شوند.

سخنگوی طالبان گفت سران این گروه تا کنون چندین بار به چین رفته‌‌اند و روابط خوبی با آنها دارند. طالبان وعده داده است که اگر چینی‌ها سرمایه‌گذاری‌ کنند امنیت آنها را تضمین خواهد کرد.

با خروج آمریکا از افغانستان بیم آن می‌رود که نفوذ چین در این کشور بیشتر شود. حضور بیشتر چین در افغانستان به خاطر روابط استراتژیک پیکنگ و اسلام آباد نیز هست که به گفته برخی محافل غربی "حامی اصلی طالبان" به حساب می‌آید.

با قدرت‌گیری بیشتر طالبان انتظار می‌رود که نفوذ چین در کشورهای آسیای مرکزی که با افغانستان هم مرز هستند نیز افزایش یابد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала