یوناما: در شش ماه گذشته بیش از یک هزار و 500 غیر نظامی در افغانستان جان باختند

UNAMA - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.07.2021
عضو شوید
یونامادر گزارشی اعلام کرده که تلفات غیرنظامیان در شش ماه نخست سال روان میلادی در مقایسه به شش ماه نخست سال گذشته، 47 درصد افزایش یافته‌است.

به گزارش اسپوتنیک، هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما در گزارشی که امروز (دوشنبه، 4 اسد) نشر کرده، نگاشته‌است که تلفات غیرنظامیان در افغانستان در شش ماه نخست سال جاری میلادی 47 درصد نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، افزایش یافته‌است.

بربنیاد این گزارش، تلفات غیرنظامیان در افغانستان پس از آغاز روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان، افزایش چشم‌گیری داشته‌است.

روند خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان در اول ماه می سال جاری میلادی آغاز شد. همزمان با آغاز این روند، طالبان حمله‌های شان را در کشور افزایش دادند.

بربنیاد گزارش یوناما، در شش ماه گذشته 1 هزار 659 غیرنظامی در نتیجۀ خشونت‌ها در افغانستان جان باخته‌اند و 3 هزار و 254 تن دیگر زخم برداشته‌اند. در گزارش آمده‌است که بیشترین تلفات غیرنظامیان در ماه‌های می و جون بوده‌اند که بلندترین آمار پس از سال 2009 میلادی در افغانستان است.

در این گزارش به نقل از دیبرا لاینز، نمایندۀ ویژۀ دبیرکل سازمان ملل متحد و رییس یوناما در افغانستان آمده‌است: "این گزارش هشدار واضیحی را ارائه می‌دهد که در صورت عدم جلوگیری از خشونت‌های فزاینده، شمار بی‌سابقه‌یی از غیرنظامیان افغان در سال روان جان‌های شان را ازدست خواهند داد و یا معلول خواهند شد."

رییس یوناما از طالبان و رهبران حکومت افغانستان خواسته‌است که تلاش‌های شان را در میز مذاکره سرعت بخشند و جلو جنگ "افغان‌ها در برابر افغان‌ها" را بگیرند.

او تأکید کرده‌است که مشکل افغانستان راه‌حل نظامی ندارد: "ادامۀ راه نظامی، تنها درد و رنج مردم افغانستان را افزایش می‌دهد."

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، از طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان هم‌چنین خواسته‌است که به قوانین بین‌المللی برای حفاظت از غیرنظامیان، حرمت بگزارند.

بربنیاد گزارش یوناما، زنان، پسران و دختران نزدیک به نیمی از تلفات غیرنظامیان در این شش ماه را تشکیل می‌دهد؛ آماری‌که یوناما آن را تکان‌دهنده و نگران‌کننده خوانده است.

در این گزارش، 64 درصد تلفات به‌عناصر ضد حکومت - 39 درصد طالبان، نزدیک به 9 درصد گروه داعش و 16 درصد دیگر عناصر نامعلوم ضد حکومت - نسبت داده شده‌است. همین‌طور،  25 درصد از تلفات به نیروهای وابسته به حکومت - 23 درصد نیروهای امنیتی افغان و دو درصد نیروهای وابسته به حکومت و عناصر نامعلوم وابستۀ حکومت - نسبت داده شده‌‌است.

در این گزارش، 11 درصد دیگر تلفات به شلیک‌های دوطرف درگیر جنگ، نسبت داده شده‌‌است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала