کشف پیامد جدید ویروس کرونا برای چشم

© Sputnik / Igor Onuchin /  مراجعه به بانک تصاویر کشف پیامد جدید ویروس کرونا برای چشم
 کشف پیامد جدید ویروس کرونا برای چشم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.07.2021
عضو شوید
متخصصین چشم یک پیامد دیگری ناشی از ویروس کرونا را کشف کرده اند.

به گزارش اسپوتنیک دانشمندان نشانه دیگری از "کوید طولانی مدت" را شناسایی کرده اند که منجر به از بین رفتن رشته های عصبی و افزایش تعداد سلول های دندریتیک در قرنیه چشم می گردد.

این تغییرات در درجه اول برای افرادی که COVID-19 همراه با علائم عصبی دارند، معمول می باشد. نتایج این تحقیقات در British Journal of Ophthalmology منتشر شده است.

در بعضی از بیماران مبتلا به COVID-19، بعد از مرحله حاد عفونت، هفته ها و گاهی ماه ها طول می کشد تا سرانجام بهبود یابد.

در میان پزشکان، این بیماری "کوید بلند مدت" نامیده می شود. این علائم اغلب با علائم عصبی ناتوان کننده مانند سردرد، خستگی، گیجی، بی حسی و درد نوروپاتیک (درد ناشی از اعصاب آسیب‌دیده است)، همراه می‌باشد.

پزشکان هندی برای اولین بار جهش مضاعف ویروس کرونا را شناسایی کردند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.07.2021
هشدار سازمان بهداشت جهانی از گسترش انواع خطرناک‌تر ویروس کرونا

متخصصین چشم بیمارستان دانشکده پزشکی دانشگاه نکمتین اربکان در ترکیه متوجه شدند که بیماران با پوکی طولانی مدت اغلب از دست دادن فیبرهای عصبی و رشد سلولهای ایمنی دندریتیک در سطح چشم را تجربه می کنند.

دانشمندان گفته اند که این علائم بر اساس آسیب به رشته های عصبی ناشی از ویروس کرونا است.

قرنیه قسمت شفاف چشم است که مردمک چشم، عنبیه و قسمت داخلی مایع کره چشم را می پوشاند.

عملکرد اصلی آن تمرکز نور ورودی به چشم است. سلولهای دندریتیک روی سطح آن با گرفتن و ارائه آنتی ژن از ارگانیسم های مهاجم، در پاسخ اولیه سیستم ایمنی نقش اساسی دارند.

محققین همراه با همکارانشان از قطر و انگلستان با استفاده از میکروسکوپ کانفوکال، تصویربرداری غیرتهاجمی لیزر، قرنیه چشم بیماران مبتلا به کوید طولانی را بررسی کردند که به انسان امکان می دهد ضایعات عصب قرنیه را با وضوح بالا در زمان واقعی ببینید.

به طور معمول، میکروسکوپ کانفیوسی قرنیه برای تشخیص آسیب عصبی و تغییرات التهابی مرتبط با نوروپاتی دیابتی ، مولتیپل اسکلروزیس و فیبرومیالژیا استفاده می شود.

اسکن قرنیه نشان داده است که بیماران با کوویید طولانی مدت چهار هفته پس از انجام COVID-19 حاد، آسیب بیشتری به رشته های عصبی قرنیه و سلولهای دندریتیک بیشتری نسبت به افرادی که به COVID-19 آلوده نشده اند، دارند.

این علامت به ویژه برای بیماران با علائم عصبی معمول است. کسانی که علائم عصبی ندارند، دارای فیبرهای عصبی قرنیه قابل مقایسه با افراد سالم می باشند.

محققین می نویسند: "ما نشان می دهیم که بیماران مبتلا با COVID طولانی مدت علائم آسیب به رشته های عصبی کوچک را نشان می دهند که با شدت COVID طولانی مدت و علائم نوروپاتیک و همچنین اسکلتی عضلانی همراه است."

Врач показывает пациенту на таблетки - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.07.2021
ساخت قرص های ضد ویروس کرونا در جاپان

از چهل مورد بررسی شده با کووید طولانی مدت، 22 نفر (55 درصد) علائم بالینی ذات الریه نداشتند. 11 نفر (28 درصد) علائم بالینی ذات الریه داشتند که نیازی به اکسیژن درمانی ندارند. چهار نفر (10 درصد) به علت ذات الریه در بیمارستان بستری شدند و اکسیژن درمانی دریافت کردند. و سه نفر (8 درصد) تحت مراقبتهای ویژه با ذات الریه بستری شدند. علائم عصبی همچنان در هفته چهارم پس از پایان مرحله حاد در 55 درصد از شرکت کنندگان و پس از 12 هفته در 45 درصد وجود داشت.

طبق گفته دانشمندان به طور کلی، از هر ده نفری که به COVID-19 مبتلا شده اند، در یک نفر  کوید طولانی مدت دیده می شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала