انتقاد فرمانده آمریکایی از شیوه خروج نیروها از افغانستان

© AP Photo / Evan Vucciانتقاد فرمانده آمریکایی از شیوه خروج نیروها از افغانستان
انتقاد فرمانده آمریکایی از شیوه خروج نیروها از افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.07.2021
عضو شوید
تصمیم خروج نیرو های آمریکا از افغانستان که بربنیاد توافق صلح واشنگتن با طالبان گرفته شد، از ماه‌ها بدین‌سو با انتقادها در داخل و بیرون از افغانستان روبه‌رو بوده است.

به گزارش اسپوتنیک، دیوید پتریوس، فرماندۀ پیشین نیروهای آمریکایی در افغانستان و عراق و رییس پیشین سازمان سیا، هشدار می‌دهد که تصمیم خروج آمریکا از افغانستان، به شیوه کنونی، باعث جنگ داخلی در این کشور خواهد شد.

آمریکا بر فراز افغانستان مقررات پرواز وضع کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.07.2021
آمریکا بر فراز افغانستان مقررات پرواز وضع کرد

وی در یک نشست آنلاین انستیتوت خاور میانه، از حکومت داری نامناسب، فساد گسترده و بی اتفاقی سیاسی در افغانستان نیز یاد می‌کند؛ اما تأکید می‌ورزد که در کل، تأکید ایالات متحده برخروج، باعث به میان آمدن اوضاع کنونی شده‌است.

در این نشست، ژنرال دیوید پتریوس با پرداختن به اوضاع کنونی در افغانستان، چگونه‌گی خروج نظامی آمریکا را از این کشور، به انتقاد می‌گیرد. 

دیوید پتریوس - فرمانده پیشین نیروهای آمریکا در افغانستان بیان داشت«من از تصمیم خروج - به شیوه‌یی‌که داریم - متأسف استم و می‌ترسم این سبب یک جنگ داخلی بسیار خشونت‌بار شده و منجر به مهاجرت میلیون‌ها تن و از دست‌رفتن هولناک زنده‌گی افراد و آماج‌قرارگرفتن آنانی‌که به ما کمک کرده‌اند، گردد؛ و این، گونه‌های دیگری از چالش‌ها را نیز ایجاد خواهد کرد». 

این مقام‌ پیشین آمریکایی بدین باور است که عوامل گونه‌گون در بدتر شدن اوضاع در افغانستان، نقش داشته‌اند.  

دیوید پتریوس گفت:«گام‌های اشتباهی در میدان جنگ برداشته شدند. یقیناً قضایای بی‌شماری از حکومت‌داری نامناسب بوده‌اند؛ از سطح محلی گرفته تا سطح ملی. فساد گسترده، برای سال‌ها، یکی از مسایل بزرگ بوده است. بی‌اتفاقی سیاسی، سبب ناامنی گسترده شده است؛ اما در کُل، سیاست ایالات متحده در تأکید برخروج، باعث به میان آمدن وضع کنونی شده است.»

در همین‌حال، پتریوس پناه‌گاه‌های طالبان و گروه‌های دیگر را در پاکستان، نیز از چالش‌های برجا در افغانستان می‌داند.

دیوید پتریوس می‌افزاید:««آنان در پاکستان پناه‌گاه دارند. یک دلیل این هست که رهبری طالبان که آن را شورای کویته می‌گویند، در کویته مرکز بلوچستان جا دارد. یک دلیل هم این هست که شورای پشاور وجود دارد. همچنان شبکه حقانی و جنبش اسلامی ازبیکستان، همه در بخش‌های قبایلی جنوب فعال استند. یگانه معضل چالش‌برانگیز در یک کشور پُر از چالش‌ها - افغانستان - حضور این جنگ‌جویان در پاکستان است».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала