موج مهاجرت های جدید: چرا افغان ها به ترکیه می روند؟

© REUTERS / Laszlo Balogh موج مهاجرت های جدید: چرا افغان ها به ترکیه می روند؟
 موج مهاجرت های جدید: چرا افغان ها به ترکیه می روند؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.07.2021
عضو شوید
افغانستان با بیش از 30 میلیون نفر جمعیت از یک مدت طولانی به این طرف در بی ثباتی به سر می برد.

به گزارش اسپوتنیک، پس از خروج نیروهای نظامی ایالات متحده و ناتو از افغانستان، موضوع امنیت ترکیه در فرودگاه بین المللی حامد کرزی در کابل در دستور کار قرار گرفت.

همزمان با وخیم شدن اوضاع در افغانستان، جریان مهاجرت به کشورهای دیگر افزایش یافته است.

در همین حال، سباستین کورتس، صدراعظم اتریش، ابراز عقیده کرد که پناهندگان از افغانستان باید یا به مناطق امن کشور خودشان ویا هم به ترکیه فرار کنند.

به گفته صدراعظم اتریش، این گزینه بهتر از تلاش برای یافتن پناهندگی در اتریش، آلمان یا سویدن می باشد.

در همین حال ترکیه، در مورد بیانیه صدراعظم اتریش، اظهار داشت که این کشور قصد ندارد تعهدات بین المللی سایر کشورها را در قبال موج جدیدی از مهاجران پس از وخامت اوضاع در افغانستان را بپذیرد.

مهاجرت بی‌نتیجه؛ در ۲۰۲۰ سی هزار تن از ترکیه بازگشته‌اند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.02.2021
مهاجرت بی‌نتیجه؛ در ۲۰۲۰ سی هزار تن از ترکیه بازگشته‌اند

بر اساس آمار اداره مهاجرت ترکیه، تا ماه جولای 2021، به تعداد 25673 نفری که از افغانستان وارد این کشور شده اند بازداشت گردیده اند. علاوه بر این، افغانستان در این شاخص (موج مهاجرت)، مقام اول را به خود اختصاص داده است.

طبق آمار 10 سال اخیر، تعداد بی سابقه ای از پناهندگان از افغانستان در ترکیه بازداشت شدند که تعدادشان به 201،437 نفر رسیده بود.

به گفته کارشناسان، اگر در سال جاری مهاجرت دسته جمعی مشاهده نشده بود، پس از کنترل طالبان بر بسیاری از مناطق افغانستان، امکان مهاجرت دسته جمعی به شمول خانواده ها وجود دارد.

از سوی هم بیشترین تعداد افغان ها در ترکیه به طور غیرقانونی زندگی می کنند که این یکی از بزرگترین موانع برای بهبود شرایط زندگی آنها محسوب می شود.

خبرنگار اسپوتنیک با پناهندگانی که از افغانستان در اثر جنگ فرار کرده و یا هم برای یافتن کار و شرایط بهتر زندگی به ترکیه آمده اند، گفتو گو کرده که فشره از این صحبت ها را با شما شریک می کنیم.

حماد، جوان 28 ساله سه ماه پیش از طریق زمینی به ترکیه آمد است که پیش از این  در سال 2016، از این کشور اخراج شده بود.

مذاکرات سه جانبه ترکیه، افغانستان و ایران پیرامون مهاجرت های غیرقانونی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.07.2019
مذاکرات سه جانبه ترکیه، افغانستان و ایران پیرامون مهاجرت های غیرقانونی
 وی گفت این بار مشکلات زیادی در راه او بود. آنچه حماد در مورد چگونگی ورود به ترکیه گفت: "ما به ترکیه آمدیم و فکر می کردیک که شرایط در اینجا بهتر است، اما اینطور نیست. هیچ کدام از آرزوهایم تحقق پیدا نکرد. ما اینجا راحت نیستیم ما نمی توانیم جایی برای زندگی پیدا کنیم زیرا هیچ مجوزی وجود ندارد، لذا برای ما سرپناه داده نمی شود. جاهایی که ما کار می کنیم به ما دستمزد نمی دهند. ما در وضعیت بسیار بدی هستیم. 8 نفر در یک اتاق زندگی می کنیم اما کسانی هستند که در اتاق 22 نفر زندگی می کنند".   

او افزود: "من وضعیت بسیار بدی دارم، نمی خواهم خانواده ام را اینجا بیاورم. اما در کشور من نیز جنگ در جریان است. سعی می کنم برایشان پول بفرستم، اما تنها می توانم در هر دو ماه یک بار بفرستم . پولی که به دست می آورم به سختی برای خودم کافی است".  

حماد در اخیر می گوید که او فقط به خاطر کار به ترکیه آمده است، و افزود: "زمانی که من در کشورم جایی برای کار نداشتم، به اینجا (ترکیه)، آمدم. اما من می خواهم به اروپا بروم، شاید در آنجاه در مقایسه با ترکیه پول بیشتر بتوانم به دست بیآورم.

گفتنی است که جوانان زیادی از افغانستان در ترکیه در حالت بی سرنوشتی به سر می برند که وضعیت مشابه به حماد دارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала