تسلیم‌شدن حدود ۵۰۰ سرباز به در پکتیا؛ واقعیت تلخ یا شایعه پراکنی طالبان؟

© Sputnikپکتیا
پکتیا - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.07.2021
عضو شوید
همزمان با ادامه نبرد ها در چندین ولایت افغانستان خبرها و شایعات گوناگون درباره تلفات از سوی گروه طالبان و حکومت افغانستان به همدیگر به نشر میرسد.

روز دوشنبه ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی گروه طالبان در تویتی نوشت که 497 سرباز پولیس در ولسوالی سمکنی ولایت پکتیا به گروه طالبان پیوسته است.

مجاهد هرچند که بیان نداشته این سربازان مربوط کدام قطعه نظامی بوده است اما گفته این تعداد از سربازان به طالبان پیوسته و طالبان نیز این کار آنان را استقبال کرده است.

از سوی هم میرویس احمدزی، سخن‌گوی وزارت داخله کشور می‌گوید، که تمامی این ادعا ها نادرست بوده و هیچ سرباز کشور به گروه طالبان در این ولسوالی نه پیوسته است.

احمدزی با رد این ادعا ها می‌گوید که شاید در بعضی از ولایات و ولسوالی های سربازان حکومت تسلیم شوند اما ادعای این که 497 سربازان افغانستان در ولسوالی سمکنی ولایت پکتیا به گروه طالبان پیوسته را کاملا بی اساس دانسته و شایعه گروه طالبان می‌داند.

از بین بردن ۱۱ سایت شبکۀ مخابراتی سلام در پکتیا از سوی طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.07.2021
از بین بردن ۱۱ سایت شبکۀ مخابراتی سلام در پکتیا از سوی طالبان

هر چند که دو طرف هر از گاهی ادعا های مبنی بر تلفات، پیوستن و دستگیری افراد و نظامیان هم دیگر را نشر می‌کنند اما بیشتر شماری ازین خبرها یک جانبه نشر و پخش می‌شود.

در همین حال عبدالمالک زازی، رییس شورای ولایتی پکتیا نیز در گفت‌وگو با اسپوتنیک افغانستان این خبرها را نادرست خوانده، رد می‌کند.

زازی می‌افزاید که در یک ماه گذشته هیچ سرباز ارتش یا پولیس به گروه طالبان نه پیوسته است.

با این همه آگاهان نظامی بر این باور اند که در نبردها جدا از مسایل جنگ خبرها و شایعات زیادی نیز از سوی دو طرف برای تغییر افکار عامه همواره نشر و پخش می‌شوند.

عتیق الله امرخیل، آگاه نظامی در مصاحبه با اسپوتنیک افغانستان می‌گوید که پیوستن شماری از سربازان به گروه های مختلف همواره یک بحث بوده که بیشتر بر می‌گردد به مسایل شخصی و امکانات نظامی موجود که در هر قطعه نظامی باید باشد.

امرخیل می‌افزاید:

"زمانی که بر سرباز یک فرمانده نترس و شجاع حاضر باشد و تعهد به وظیفه و آنچه که سوگند یاد کرده داشته باشد هیچ گاه به سربازش اجازه چنین کاری را نمی‌دهد اما زمانی که مدیریت درست نباشد طبیعی است که هر قطعه نظامی متزلزل خواهد بود".

وی می‌گوید که ضعف مدیریت اکثرا در بخش های نظامی کشور دیده شده و اکثر فرماندهان محبوبیت خاص را بین سربازان شان ندارند و این کار موجب دلسردی سرباز از قطعه نظامی می‌شود  اما نباید فرمانده یک قطعه نظامی چنان بی تدبیر باشد که نزدیک به 500 سرباز یک منطقه تسلیم گروه مخالف شود.

این همه در حالی است که اجمل شینواری، سخن‌گوی عمومی نهاد های امنیتی در نشست خبری گفت که نیروهای امنیتی و دفاعی کشور پس از حملات تهاجمی خود را از سر گرفته اند.

شینواری می‌گوید، که نیروهای امنیتی تاکنون 30 ولسوالی را از گروه طالبان در نقاط مختلف کشور پس گرفته اند و عملیات نظامی برای باز پس گیری مناطق بیشتر هم‌چنان ادامه دارد.

در همین حال گروه طالبان چندی پیش حملات تهاجمی خود را بر چندین ولسوالی های کشور آغاز کردند و شماری زیادی از ولسوالی ها را نیز تصرف کردند که این کار طالبان با واکنش امریکا نیز مواجه شد.

در روزهای پسین لوید آستین، وزیر دفاع امریکا از یورش های گروه طالبان ابراز نگرانی کرد و گفت، که در شرایط کنونی نیروهای امنیتی افغانستان باید جلو پیشگیری طالبان را بگیرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала