حضور جنگجویان خارجی در مناطق مرزی بدخشان با تاجیکستان

© https://twitter.comحضور جنگجویان خارجی در مناطق مرزی بدخشان با تاجیکستان
حضور جنگجویان  خارجی در مناطق مرزی بدخشان با تاجیکستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.07.2021
عضو شوید
نمایندۀ پیشین مردم ولایت بدخشان در مجلس، ادعا می‌کند که جنگجویان خارجی در بخش‌های مرزی بدخشان با تاجیکستان حضور دارند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، فوزیه کوفی، نمایندۀ پیشین مردم ولایت بدخشان در مجلس، ادعا می‌کند که جنگجویان خارجی در بخش‌های مرزی بدخشان با تاجیکستان حضور دارند و حتا خانواده‌های شان را نیز در این بخش‌ها انتقال داده‌اند.

بانو کوفی هشدار می‌دهد که اگر حضور جنگجویان خارجی در بدخشان طولانی مدت شود، تهدیدها در کشور افزایش خواهند یافت: "حالا زمینه گشت‌وگذار و فعالیت جنگجویان خارجی از هر زمان دیگر، بیشتر شده؛ با توجه به این‌که به‌ویژه مناطق مرزی و مناطق استراتیژیک.. متأسفانه به تصرف طالبان درآمده".

منبع: عروس طاهر یولداش برای سربازگیری با 10 خانواده ازبکستانی وارد افغانستان شده است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.07.2021
منبع: عروس طاهر یولداش برای سربازگیری با 10 خانواده ازبکستانی وارد افغانستان شده است

بربنیاد گزارش رادیو آزادی، جنگجویان تاجیکستانی در ولسوالی‌های کوف آب، شیکی، نسی، مایمی و خواهان ولایت بدخشان افغانستان به رهبری شریفوف، مشهور به مهدی ارسلان که شهروند تاجکیستان است، حضور دارند.

سرگئی شویگو، وزیردفاع روسیه اما هشدار می‌دهد که در برابر تهدیدها از افغانستان به آسیای میانه اقدام خواهد کرد و در گام نخست از بزرگ‌ترین پایگاه روسیه در تاجیکستان کار گرفته خواهد شد: "در صورت تهدید شدن متحد ما یکی از اعضای پیمان امنیت جمعی، روسیه واکنش نشان می‌دهد و در درجه اول از پایگاه 201 (در مرز تاجیکستان با افغانستان) کار خواهیم گرفت".

وزیردفاع روسیه هم‌چنین از انتقال جنگجویان گروه داعش از سوریه و لیبیا به افغانستان سخن می‌زند.

همزمان با این، وزارت خارجه چین پس از دیدار با یک هیئت طالبان از آن کشور، ابراز امیدواری کرده‌است تا این گروه با گروه‌های هراس‌افگن از جمله جنبش اسلامی ترکستان شرقی مبارزه کند.

ژائو لیجیان، سخن‌گوی وزارت خارجه چین بیان داشت: "این مسؤولیت مشترک جامعه بین‌المللی است که با جنبش اسلامی ترکستان شرقی مقابله کند. ما امیدواریم که طالبان افغانستان به سازمان‌های هراس‌افگن خط مشخصی بکشند؛ با آن‌ها قاطعانه و موثر برخورد کنند و موانع را برطرف کنند، نقش مثبت داشته و شرایط مطلوبی را برای امنیت و ثبات منطقه‌یی و همکاری‌های توسعه‌یی ایجاد کنند".

جنبش اسلامی ترکستان شرقی متشکل از مسلمانان چینی است. طالبان داشتن رابطه با جنگجویان خارجی را رد می‌کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала