خروج شتاب زده ایالات متحده از افغانستان؛ دست به کار شدن پکن و مسکو

© Photo / Public domain / Yvonne Najeraخروج شتاب زده ایالات متحده از افغانستان؛ دست به کارشدن پکن و مسکو
خروج شتاب زده ایالات متحده از افغانستان؛ دست به کارشدن پکن و مسکو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.07.2021
عضو شوید
وزارت دفاع چین به تازگی اعلام کرده است که پکن و مسکو همکاری‌های خود را برای تغییر وضعیت در افغانستان، افزایش می‌دهند.

وزاری دفاع روسیه و چین توافق کردند که که پکن و مسکو باید به شدت از منافع اصلی چین و روسیه، عدالت بین المللی و امنیت و ثبات منطقه‌ای دفاع کنند.

1- پکن و مسکو چگونه می‌توانند در افغانستان و آسیای مرکزی باهم همکاری داشته باشند؟

2- کدام مکانیسم‌ها را استفاده خواهند کرد؟

3- این همکاری چه تاثیری بر وضعیت افغانستان و منطقه خواهد داشت؟

در پاسخ به این سوال‌ها فرهاد ابرار، کارشناس مسایل روابط بین‌المللی در گفتگو با اسپوتنیک، گفت: درسالهای اخیر، دو مسئله مهم (جنگ تجاری امریکا با چین و تحریم شدید ایالات متحده امریکا بر روسیه)، سبب شده است که هر دو کشور در زمینه‌های مشخصی از جمله نظامی و امنیتی روابط نسبتاً مستحکمی را دربرابر ایالات متحده امریکا، ایجاد نمایند.

کابلوف به اسپوتنیک: چین، روسیه و امریکا هفته آینده در مورد افغانستان گفتگو می‌کنند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.07.2021
کابلوف به اسپوتنیک: چین، روسیه و امریکا هفته آینده در مورد افغانستان گفتگو می‌کنند

 آقای ابرار گفت: "حضور امریکا در افغانستان، حضوریست در همرزی با چین و قلمرو سابق اتحاد جماهیر شوری، این حضور برای چین و روسیه همواره مایع نگرانی بوده است، برای همین روسیه و چین همواره خواستند تا در برابر ایالات متحده امریکا اقداماتی را انجام بدهند. اما حالا با خروج امریکا و تصرف ده‌ها ولسوالی توسط طالبان و نیز بدتر شدن وضعیت و شرایط بخصوص شرایط امنیتی در افغانستان روسیه و چین احساس می‌کنند که نوع خلای قدرت در این کشور درحال شکل گیری است که احتاملاً این دوکشور را به چالش‌های تازه امنیتی مواجع خواهد کرد."

رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه: وضعیت در افغانستان هر روز خرابتر می شود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.07.2021
رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه: وضعیت در افغانستان هر روز خرابتر می شود

این کارشناس می‌افزاید که درکنار این روسیه و چین نگران تقویت داعش بخصوص در مرزهای شمال و شمال شرقی افغانستان هستند، و هردو کشور دلیل این نگرانی را خروج شتاب زده امریکا از افغانستان عنوان کرده اند.

فرهاد ابرار اظهار داشت: با توجه به این مورد روسیه و چین به عنوان دو ابرقدرت جهان به دنبال مدیریت اوضاع افغانستان و ایجاد روابط فعالانه با گروه طالبان و سرکوب گروه‌های دیگر تروریستی توسط طالبان هستند. این خود سبب شده است تا مسکو بارها از رهبری طالبان با پیشانی باز دعوت کند و با این گروه بخاطر پیکار با داعش سخن بزند. درکنار این دعوت چین از معاون سیاسی گروه طالبان وهیت همراه شان با بیان اینکه طالبان توانایی سرکوب گروه‌های تروریستی دیگر را دارند، نشان دهند آب بستن تحولاتی است که روسیه و چین، به دنبال مدیریت آن در افغانستان هستند.

آقای ابرار در اخیر افزود که این روابط در آینده در چه سطحی ایجاد می‌شود و تا چی حد می‌تواند منافع و امنیت ملی چین و روسیه را از تهدید باز نگهدارد، پاسخ نا روشن و مبهمی را با خود دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала